SDE, IRL-i ja Reformi valimiskampaaniad olid prognoositust kulukamad
Sotsiaaldemokraatide, IRL-i ja Reformierakonna riigikogu valimiste reklaamikampaaniad läksid rohkem maksma, kui parteid enne kampaaniate algust prognoosisid. Kõige kallimaks osutus Reformierakonna valimiskampaania.
Reformierakonna peasekretär Martin Kukk pakkus novembris kampaaniakulude umbkaudseks summaks 1,2 miljonit eurot. Nüüd ütles Kukk ERR-i uudisteportaalile, et kuigi osad kampaaniaarved on veel laekumas, on prognoosi järgi kampaaniakulud koos möödunud aastal tehtud eelkampaania ning kandidaatide isiklike kulutustega kokku umbes 1,8 - 1,9 miljonit eurot.
Erakondade rahastamise järelevalve komisjonile esitatud andmetest selgus, et Reformierakonna kandidaadid kulutasid oma isiklikeks kampaaniateks 30 000 eurot.
"Seekordses kampaanias kasutati palju otsesuhtlust ja kandidaadid olid aktiivsed. Meie puhul oli veel uuenduslikum asi nii-öelda ukselt-uksele kampaania interneti suhtlusvõrgustikes. Suheldi tuttavate tuttavatega, kellega isiklik kontakt puudus, ja küsiti, kas olete käinud valimas ja millised on teie vaated," selgitas Kukk "Aktuaalsele kaamerale".
Keskerakonna kandidaadid kulutasid isiklikeks kampaaniateks ligi 200 000 eurot. Lähiajal peaks isiklike kampaaniate kohta tehtud aruanded esitama ka teised erakonnad.
Kui novembris, enne suure kampaania algust ütles IRL peasekretär Tiit Riisalo, et kulud jäävad tõenäoliselt 900 000 euro ringi, siis nüüd ütleb ta, et summa ei ületa 1,5 miljonit eurot.
Sotsid prognoosisid mullu valimiskuludeks vähemalt pool miljonit eurot. See peab ka paika, sest sotside kommunikatsioonispetsialisti Raigo Jahu sõnul läksid Sotsiaaldemokraatliku Erakonna selle aasta reklaamikulud maksma ligi 790 tuhat eurot.
Keskerakonna hinnangul pidid kulud jääma alla miljoni euro. Peasekretär Priit Toobal kinnitas, et nii ka on.
"Kõige suurem kulutus, ka kõigil teistel erakondadel, oli telereklaamile. Järgmine võiks olla välireklaam ja seejärel internet ja raadioreklaam. Aga pole ka mingi saladus, et kui on vähem vahendeid, mida valimistele kulutada, siis tekivad ideed, kuidas raha otstarbekamalt kulutada," rääkis Toobal.
Uuena parlamenti saanud Vabaerakonna pressiesindaja Ülo Mattheus ütles, et Vabaerakonna kampaaniakulud jäid umbes 100 000 euro kanti.
EKRE aseesimees Martin Helme sõnul jääb nende partei kampaaniakulu 115 000 euro sisse.
Täpsemaid andmeid lubavad erakonnad esitada 10. aprilliks, kui erakondade rahastamise järelevalve komisjonile tuleb esitada 2015. aasta esimese kvartali kuluaruanne.
Ekspert: kampaania hind ja valimisedu ei olnud seotud
Reklaamieksperdid tõid välja, et tänavustel valimistel ei olnud kampaania hind ja partei valimisedu väga lähedalt seotud.
Reklaamibüroo Rakett strateegiajuht Siim Pütsepp tõdes, et jõulisest kampaaniast oli vähe kasu.
"Mida suurem kulu, seda suurem ka kohtade arv - laias laastus see peab ju paika. Aga mingis punktis tuleb see lagi vastu, kust edasi ei ole enam mõtet kulutada," märkis ta.
"Reklaam üksi ei tee ühtegi toodet. Kui on halva maitsega õlu, siis võib seda reklaamida palju tahes, aga pigem raisatakse raha. Inimene proovib ära ja rohkem ei joo seda. Toode tuleb paremaks teha," lisas Pütsepp.
Toimetaja: Aleksander Krjukov