Michal: valdusettevõtete loomine on eelduseks otstarbekale erastamisele
Majandusminister Kristen Michali hinnangul on riigiettevõtete juhtimise koondamine valdusettevõtete alla eelduseks erastamisprotsessile, mille käigus peaks valitsus, riigikogu ja partnerid sügavalt kaaluma, milliseid huve riik ettevõtte puhul omab ning lähtuvalt sellest otsustama ka erastamise mahu.
Michal ütles Vikerraadio saates "Uudis+", et uue juhtimismudeliga loodavad valdusettevõtted, mille ülemine osa tegeleb mitme erineva funktsiooniga, millest üks võiks Michali arvates olla finantsjuhtimine, aga teiselt poolt ka sisekontroll.
"See tegelikult muudab juhtimisahela pikemaks ja viib sisekontrolli välja nendest ettevõtetest väljapoole, sest vastasel juhul tekib olukord, kus inimesed töötavad koos ja raskeid küsimusi on ebamugav küsida," selgitas Kristen Michal, kes märkis, et valdusettevõtete poolt juhitud riigiosalusega firmasid on nii kergem eraturule viia.
Järgimine faas võiks olla erastamine
Siim Kallas leidis tänases Eesti Ekspressis, et suured taristuettevõtted tuleks üldse erastada. Majandusminister arvas, et erastamist tuleks kaaluda iga riigiettevõtte puhul eraldi. "Mina olen välja öelnud, et erastamine võiks olla järgmine faas," kinnitas Michal.
Ministri arvates võib pärast firmade koondamist analüüsida, millist ettevõtet peaks riik omama ja mida mitte. "Seal, kus turg toimib ja mingit tõket ei ole, siis taolistel turgudel ei peaks riik olema enamuseomanik," sõnas Michal, kes märkis, et eelkõige puudutab see teehooldus- ja postiteenust.
"Need on tegelikult sammud, mida me hakkame kaaluma ja analüüsima tulevikus," rääkis majandusminister. Ta lisas, et riigil on turgudel eeskätt kontrolliv funktsioon. "Omanikuna turul olles võib riik vahel seda turgu moonutada," nentis Michal.
Estonian Air-i saatus otsustatakse Brüsselis
Näiteks on nii tänast kui ka eelmist valitsuskoosseisu kritiseeritud palju Estonian Airi ebaedus. Samuti on kaua vaieldud selle üle, kas riik peaks üldse lennundusettevõttes osalust omama.
Michal aga ütles, et Estonian Air, mis ei pruugi küll eelarvesse palju tulu tuua, peaks jääma riigiosalusega ettevõtteks, kuna rahvuslik lennufirma pakub otseühendusi suuremate ärikeskustega ning aitab seeläbi kaudselt kaasa investeeringute Eestisse jõudmisele.
"Täna tegelikult ootame me Estonian Air-i puhul Euroopa Komisjoni otsust ja sellest sõltub, millised on meie järgmised sammud," tõdes majandusminister, kes nentis, et riik tõesti ei pea lennundusettevõtet omama ning riik oleks väga õnnelik, kui erafirma võtaks otseühenduste teenuse pakkumise üle.
"Iseasi on loomulikult see, kas erafirma seda teha suudab, ja kas ta seda sellise pühendumusega Tallinnast teeb," arutles Michal.
Liigselt kasumite peale mõeldes võib riik muutuda tanklaketiks
Majandus- ja taristuministri rõhutas veelkord, et riik peaks tegutsema maksumaksjate huvide kaitsmise, turutõrgete kontrollimise või strateegiliste huvide täitmise nimel.
"Strateegiliste huvide all mõtlen julgeolekuhuve, sest julgeolek ei ole ainult sõnakõlks," sõnas Michal ning tõi näiteks energeetika- ja taristuettevõtted, kus tema hinnangul on julgeolekupoliitikat arvesse võttes riigiosalus vajalik.
Majandusministri arvates peab riik eristama ning hindama, mis on kasumi kasvatamiseks vajalik ning mis on maksumaksja ja strateegiliste huvide täitmiseks vajalik.
"Riik ei peaks ainult kasumile mõtlema, sest kui sa sellele mõtlema hakkad, siis ühel hetkel tekib riiklik tanklakett - see ei ole kõige parem viis turgu korraldada," nentis Michal, kelle arvates peaks taolise hinnangu andma nii valitsus, riigikogu ja ettevõtlusorganisatsioonid.
Toimetaja: Allan Rajavee