Audiogalerii: kütuseaktsiis ja rahulolematus Toompeal
Falgi tee ja Komandandi tee servad on täis pargitud autosid. See on just kui läbilõige Eesti autopargist: maasturid, linnamaasturid, säästlikud ja vähem säästlikud pereautod. Tõsi, osa inimestest on vist kütuseaktsiisi tõusu vastasele meeleavaldusele tulnud ka selle tellimusveo bussiga, mis samuti Falgi tee äärde pargitud.
Mööda Toompea tänavat rühib mäest üles noormees, seljakoti küljes lehvimas sinimustvalge. Ta hoiab mobiiltelefoni kõrva ääres ja annab juhtnööre, kuidas meelt avaldama jõuda. „Tuled üles Toompeale ja siis seal on selle kiriku vastas see plats, kohe vasakut kätt, noh.“ Kas juhtnöörid ka telefoni teises otsas olijani jõuavad, pole teada, sest „Liivima pastoraali" kähisev „mõisa köis las lohiseb“ summutab kuuldavuse.
Vihmane kevadilm on toonud Toompea lossi ette ligikaudu poolteist tuhat inimest. On mehi, on naisi, nooremaid, vanemaid, lastega ja ilma. ERRi uudisteportaali küsimused „mis teid täna siia tõi“ ja „mis oleksid teie arvates alternatiivid kütusaktsiisi tõstmisele“ tuleb mitmel korral tõlkida vene keelde, sest osalejate hulgas on üksjagu palju vene emakeelega inimesi. Nad räägivad nad – nii eesti kui ka vene keeles – lahkelt, et Toompeale tõi neid arvamus, et kütuseaktsiisi tõstmine on väär ning nad pole rahul valitsuse ja riigikogu tegevusega. Mitmed neist rõhutavad, et on Eesti on nende kodumaa ja neile läheb korda, kuidas seda riiki valitsetakse.
Meeleavaldusel osalenute arvamusi saab kuulata audiogaleriist, mis käivitub ülalolevale pildile vajutades.
Reportaaž jätkub allpool. ↓
Üha enam hakkab üksikute sinimustvalgete lippude kõrval silma valgeid õhupallikesi Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna märgistusega. Alanud on sõnavõttude voor, milles kütusefirma Olerexi esindaja rõhutab alustuseks, et Olerexil ei ole seotust ühegi erakonnaga. Igaks juhuks rõhutab ta seda ümbersõnastatult veel kolmes lauses. Seejärel asub asja kallale. Faktid on mõjusad.
„Kütuseaktsiisi plaani teostamisel praegusel kujul suurenevad bensiini- ja diislikütuse aktsiisid järgmise nelja aasta jooksul kokku vastavalt 46 ja 52 protsenti. Suureneb ka käibemaksu osa kütuse hinnas. Tuletan teile meelde, et aktsiisimaksule lisatakse ka käibemaks, mis tähendab seda, et 5,5-sendine aktsiisimaksu tõus tähendab tegelikku maksutõusu kokku 6,6 senti ning nelja aasta peale kokku 25 senti. Seega maksude osakaal tervikuna suureneb. Maksude osakaal tänaste hindade korral oleks juba üle 60 protsendi. Diislikütuse aktsiis jääks Eestist kallimaks vaid Itaalias ja Ühendkuningriigis. Eesti kütuseaktsiis tõuseb Euroopa rikkaimate riikide tasemele, kuid Eesti elanike ostujõud on Eurostati andmetel Euroopa Liidu viimase kuue hulgas. Arvestades eelmise aasta tavapäraseid jaehindu, hakkab kogu kütuseaktsiisi plaani realiseerumisel liiter kütust maksma üle ühe euro ja 60 sendi.“ Olerexi esindaja kõne on täis fakte, mis panevad meeleavaldusele tulnuid vaikides kuulama.
Kõnele järgneva muusikalise vahepala ajal liigub osa inimestest „mõisa köis las lohiseb“ sõnade saatel mööda Toompea tänavat alla. Sama palju liigub meelt avaldama tulnuid mäest üles. Vahe peal on sõna võtnud Eesti väikeste- ja keskmiste ettevõtjate assotsiatsiooni (EVEA) esindaja, kes kütuseaktsiisi tõusu teemat siia-sinna poole laiendab. Nii kuulebki kõnes näiteid tervishoiusüsteemi kitsaskohtadest ja pikkadest ravijärjekordadest. Seejärel tunnistab esineja, et EVEA-le heidetakse pidevat kritiseerimist ja liialt väheseid konkreetseid ettepanekuid. Nii kõlabki kõneleja suust konkreetne ettepanek: „On aeg hakata vähendama valitsuse kulutusi! Sotsiaalmaksule tuleb kehtestada lagi“. See kõne kulmineerub hüüdega „Meil on vaja majandusinimesi!“
Rahvas noogutab kaasa. Kaks vankrit kõigutavat noort isa arutavad omavahel, kui palju nende jaoks autokütusele kuluv summa kuus suureneb. Vihmavarjude all seisavad vanaprouad, kelle vestlusest võib aimata rahulolematust valitsuse ja peaministriga. Just viimane – rahulolematus seadusandjate ja valitsusega – peegeldub teravalt mitmete ERRi uudisteportaaliga vestelnud inimeste vastustest. Leitakse, et valitsus ei oleks tohtinud anda katteta lubadusi ning kindlasti ei tohiks lubadustele katet küsida maksude kaudu rahva käest.
Küsimusele, kust peaks aga tulema kate valitsuse lubadustele, kuuleb nii eestlaste kui venelaste suust kuuleb, et vähendama peaks valitsuse kulutusi. Pooldatakse ka automaksu ehk mootori võimsuse järgi maksustamist. Samuti leiavad mitmed inimesed, et aktsiisi võiks tõsta näiteks tubakal ja alkoholil.
Mäest üles vurisevad mootorsõidukid, mida Indias tuk-tukideks nimetatakse, küljel sildid „Peaminister soovitab“. Rahvas naerab ja aplodeerib. Tuk-tukidest jääb kõrvu kumisema mürin ning ninna vänge heitgaasilõhn. Samaväärne mürin jääb kõrvu vanast Fordist, mis demonstratiivselt mäest üles rühib.
Selgeks saab et, rahvas pole rahul. Päris selge pole aga millega. Kütuseaktsiisi tõus annab lihtsalt loa väljendada rahulolematust.