Alo Lõhmus: mille peale kulutada kolm miljardit
Euroopa keskpanga käivitatud nn rahatrüki käigus peab Eesti Pank ostma umbes kolme miljardi euro väärtuses võlakirju. Kuna Eesti riik võlakirju väljastanud ei ole, siis tuleb meil osta teiste riikide ja Euroopa institutsioonide võlakirju, võib-olla on näpuotsaga võimalik soetada ka Eesti riigile kuuluvate ettevõtete võlakirju.
Ma olen nõus Eesti seniste juhtide hoiakuga, et laen on võõra oma ning sellest tuleks võimalusel hoiduda. See tervele talupojamõistusele tuginev seisukoht ei näi aga Euroopas kuigi populaarne olevat. Võlakirju ostma me lihtsalt peame, valikut ei ole. Kui Eesti Pank soetab nüüd mõne välisriigi võlakirju ning see välisriik juhtub pankrotti minema, siis on see automaatselt ka meie probleem.
Võib-olla tuleks senist ideoloogilist hoiakut erakorraliste olude tõttu leevendada ning väljastada veidi võlakirju ka ise?
Vähemalt unistada ei keela ju keegi.
Võlakirjarahaga saaksid tehtud mitmed hädavajalikud investeeringud. Näiteks superraudtee Rail Balticu ehitamiseks tuleb Eestil ise leida vähemalt 500 miljonit eurot. See summa tuleb niikuinii laenata, miks siis mitte teha seda võlakirjade väljastamise vormis – nüüd, mil meile raha lausa peale surutakse?
Rail Balticu kõrval on Eestile eluliselt tähtsad ka olemasolevad raudteed. Uute ja lahedate reisirongide liinile tulek veenab üha rohkemaid inimesi rongisõidu mugavuses ja kiiruses, keskkonnasõbralikkusest rääkimata. Kuid need uhked rongid ei saa veel meie raudteel sõita täiskiirusega, sest Vene ajast pärinevaid rööpaid pole veel jõutud täielikult renoveerida.
Praegu kehtiv transpordi arengukava tegevusplaan näeb ette 436 miljoni euro kulutamist mugava ja kaasaegse ühistranspordi arendamiseks. See hõlmab kogu “vana” raudtee edasist renoveerimist, kuni see võimaldab rongidel sõita kiirusega 120 kilomeetrit tunnis ja sirgematel lõikudel isegi 140 kilomeetrit tunnis. Samuti tähendab see summa mitmesuguseid investeeringuid regionaalsesse ja kohalikku ühistransporti, nii et igast maakonnakeskusest saaks ühistranspordiga Tallinnasse maksimaalselt kolme tunniga. Isegi Haapsallu saaks rongi selle raha eest uuesti käima panna.
500 miljonit Rail Balticule ning laias laastus sama palju vanale raudteele – olemegi leidnud rakenduse tervele miljardile. Selle raha eest saaksime kokkuvõttes esmaklassiliste raudteeühendustega riigiks.
Kuid kaks miljardit on ju veel alles. Majandus- ja taristuminister Urve Palo ütles juunikuus riigikogus esinedes, et võiksime kaaluda Tallinna-Tartu maantee kiirendatud tempos neljarealiseks ehitamist ja teha juba aastaks 2020 valmis maanteelõigu Tallinnast Paideni. Tema sõnul läheks see maksma 200 miljonit eurot, millest 70 miljonit oleks võimalik saada Euroopa Liidu abina.
Kogu Tallinna-Tartu maantee neljarealisena väljaehitamine maksaks üle 500 miljoni euro. Kui aga ehitada samal ajal neljarealiseks ka Tallinna-Narva maantee, siis kuluks kokku miljard eurot.
Postimehe vastutav väljaandja Mart Luik esitas oma lehes ettepaneku tehagi Eesti Vabariigile 100. sünnipäevaks selline kingitus ning ehitada need maanteed korralikuna välja. “Osa ehitajaid tuleks Soomest koju, mille üle nende pered rõõmustaks,” kirjutas Luik. “Võikski jääda plusse kokku lugema, aga kõige olulisem argument on liiklusohutus. Nii Tallinna-Tartu kui ka Tallinna-Narva maanteel hukkub aastas 15-20 inimest ja suurem osa neist avariidest jääksid normaalsel maanteel juhtumata...”
Niisiis, kaks miljardit oleme edukalt ära paigutanud: nende eest võiks Eesti oma peamised transpordituiksooned lõplikult korda teha.
Mida aga hakata peale viimase miljardiga? Saaremaa sild läheb tõenäoliselt maksma veidi alla poole miljardi euro. Lisaks sillale saaksime igasse maakonda ehitada moodsa riigigümnaasiumi, mille orienteeruv maksumus on 3-5 miljonit eurot.
Üle jääb veel umbes pool miljardit eurot. Kogu eelloetletud rikkuse kaitsmiseks saaksime selle raha eest osta moodsad õhutõrjesüsteemid, mis kaitseksid ärevatel aegadel nii meie rahvast kui ka maavägesid vaenlase õhurünnakute eest.
Kolm miljardit eurot. Mõtteainet on.
Toimetaja: Rain Kooli
Allikas: Vikerraadio päevakommentaar