Indrek Ibrus: reklaamitulude vähenemise tõttu mõtlevad erakanalid vabalevist lahkumise peale
Balti Filmi-ja Meediakooli (BFM) dotsendi Indrek Ibruse arvates on erakanalite lahkumissoovi puhul tegemist meediaturul toimuvate üldiste arengutega, sest seoses reklaamirahade liikumisega internetti, on erakanalite vabalevis jätkamine majanduslikult keerukas.
Indrek Ibruse hinnangul mõjutab erakanalite majanduslikke otsuseid mitu aspekti.
"Kõige pealt muidugi jätkuvad majanduslanguse mõjud, mille tõttu on meediaturu reklaamikäibed kukkusid väga järsult," ütles Ibrus Vikerraadio saates "Uudis+".
Ta lisas, et reklaamirahade ära kukkumise tõttu töötavad erakanalid tänasel hetkel sisuliselt kahjumis.
Meediaeksperdi sõnul peavad erakanalid oma kuludestruktuuri väga täpselt üle vaatama. "Vabalevi on kindlasti üpris kulukas asi," tõdes Ibrus, kelle sõnul tuleb siin juures ka arvestada, et reklaamimaastik on läinud palju mitmekesisemaks.
"Suur osa reklaamist on lahkunud traditsioonilistest meediumitest ja liikunud interneti," selgitas Ibrus. Kokkuvõttes võib BFMi dotsendi arvates öelda, et erakanalite soove on mõjutanud meediaturul toimuvad reklaamitulude liikumised.
"Lihtsalt ei ole väga majanduslikult mõttekas ilmselt vabalevis olla, sest eelduseks on siin ka see, et vabalevi tarbivad ennekõike maapiirkondade inimesed, kelle ostujõud võib olla väiksem ja seetõttu reklaamipakkujate huvi nendeni jõuda on väiksem," arutles Ibrus.
Erakanalid peaksid jõudma teatud eneseregulatsioonini
Kanal 2 juht Urmas Org on öelnud Postimehele antud intervjuus, et kahjuks on erinevad reklaami kitsendused ja muud koormised teinud erakanalite jäämise vabalevisse täiesti mõtetuks.
Oru sõnul on lihtsaks näiteks tollel momendil toimunud korvapalli liiga finaalid, kus üks ja see sama ülekanne on nii veebis kui teleekraanil, aga veebis tohib ka alkoholi-, kiirlaenu- ja hasartmängu reklaame näidata ilma igasuguse piiranguta.
Kanal 2 juht küsis, et miks peaksid suured erakanalid nikeradama, vaevlema ja võrreldes teistega raha peale maksma selle eest, et lihtsalt olemas olla ning seejuures tegutsed ebavõrdses seisus teiste erakanalitega.
Indrek Ibruse hinnangul on Oru kommentaar kahetsusväärne. "Need koormised ja reklaamipiirangud, mille riik on telekanalitele peale pannud ja mis puudutavad sisu ning keelavad teatud reklaamide näitamist kindlates ajavööndites, teenivad konkreetseid ühiskonna huve," sõnas Ibrus.
Tema arvamusel eeldatakse suurettevõtetelt loomulikku eetilist positsiooni ja sotsiaalset vastutustunnet. "Oleme ka rääkinud, et riigi rangete regulatsioonide asemel võiksid erakanalid jõuda eneseregulatsioonini," rääkis Ibrus.
Ta tõdes, et telekanalite jaoks peaksid olema sotsiaalsed küsimused esmatähtsad, kuid kahjuks see nii täna ei ole.
Piirangud reklaamide levitamisele hakkavad kehtima kõikides meediumites
Samuti leidis meediaekspert, et varsti pannakse piiratakse ka internetis levitatavat reklaamsisu. "Euroopa Komisjonis käivad arutelud audio-visuaalmeedia direktiivi uuendamise üle, mis seab kõigile ELi liikmesriikidele ette teatud õigusliku raamistiku," rääkis Ibrus.
Ta tõi välja, et uues direktiivis proovitakse ühtlustada reegleid kõigile meediavormidele. "Kindlasti problemaatiliste reklaamivormide osas hakkavad rangemad reeglid kehtima ka internetikanalites," arvas Ibrus.
Samas arvas Ibrus, et erakanalite kõhklused vabalevisse jäämise osas, ei ole riigilt väljapressimine, vaid selle taga on siirad majanduslikud kaalutlused. "Need kalkulatsioonid on keerulised teha ja ma usun, et mõlemate kanalite otsused jääda vabalevisse, tulenevad siseriiklikust konkurentsist," ütles Ibrus.
Tema arvates eeldasid mõlemad kanalid, et nii TV3 kui ka Kanal2 lahkuvad vabalevist, kuid kui Kanal2 muutis oma otsust, siis mõjutas see ka TV3 tänast valikut. "Kui me räägime kogu Eesti katuvusest ja reklaamiklientide soovide rahuldamisest, siis ma arvan, et TV3 tegi oma otsuse lähtuvalt Kanal 2 otsusest," ütles Ibrus.
Toimetaja: Allan Rajavee