Sotsiaalmeediat kasutatakse aina rohkem mõjutusvahendina
Sotsiaalmeediat kasutatakse tehnoloogia arenedes aina rohkem meie mõjutamiseks ning võtted meenutavad lahinguoperatsioone, ütles täna taanlasest uurija Thomas Nissen, kes esitles oma kevadel avaldatud ja nüüd eesti keelde tõlgitud raamatut "Sotsiaalmeedia kasutamine relvasüsteemina".
Sotsiaalmeedia kasutamist inimeste mõjutamiseks või vastupidi, sotsiaalmeedia kasutamist inimeste poolt näiteks poeketi mõjutamiseks on Eestis ette tulnud, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Eesti näide oleks Rimi lihaboikott, mis toimus mõned aastad tagasi. Facebookis asutati grupp, mis tahtis Eesti liha tagasi Rimi poodidesse ja see boikott, mille nad alustasid, tegelikult mingis osas kindlasti ka mõjutas neid hilisemaid otsuseid, mida Rimi tegi," rääkis Tallinna ülikooli avalike suhete lektor Päivi Tampere.
Taanlane Thomas Nissen kirjeldab oma raamatus "Sotsiaalmeedia kasutamine relvasüsteemina", kuidas see relvasüsteem toimib ja kes või kuidas seda kasutavad. Tema huvi sai alguse sotsiaalmeedia kasutamise uurimisega Araabia kevade käigus.
"Olen pikka aega uurinud, kuidas informatsiooni ja meediat üldiselt kasutatakse konfliktides ja sõjas. Sellest jõudsin loomulikult interneti ja eraldi sotsiaalmeedia kasutamiseni," kirjeldas autor Thomas Elkjer Nissen.
Sotsiaalmeediat usutakse. Näiteks õppuse Siil kohta oli andmete hankimisel teisel kohal õppuse Facebooki lehekülg, ütleb peastaabi strateegilise kommunikatsiooni spetsialist Uku Arold. Kuid kaitseväe vastu tuntakse sotsiaalmeedias erinevat huvi ning erinevad allikad.
"Facebookis ilmus üks konto, kes väitis, et on ühe NATO avalike suhete kontori töötaja. Ja kui sellel kontol olev inimene lähenes kaitseväelastele, proovides saada sõbraks ja proovides saada rohkem informatsiooni, selgus, et tegemist on täiesti väljamõeldud inimesega, kelle taustaandmed on avalikest konverentsi materjalidest kokku pandud. See oli sotsiaalmeedia kasutamine luureks. Mida me oleme näinud juba aastate vältel, on see, et igasugused jutud, kuidas Eesti vallutatakse ära 15 minutiga Venemaa poolt – need ilmuvad kuidagi korraga ja hooti ja massiliselt interneti kommentaariumitesse. See on näide siis sotsiaalmeedia kasutamisest mõjutustegevusena," rääkis kaitseväe peastaabi strateegilise kommunikatsiooni osakonna juhataja asetäitja kapten Uku Arold.
Raamatu autor võtab sotsiaalmeedia kui relvasüsteemi kokku lühidalt – see on relv, mida meie kõik võime kasutada ja mille sihikul me kõik samas oleme.
"Tehnoloogia annab meile tänapäeval võimaluse teha seda kodus oma sülearvutis. Need võivad olla üksikisikud, aktivistide grupp, valitsusväline organisatsioon või tiik," selgitas autor Thomas Elkjer Nissen.
Toimetaja: Liis Velsker