Ossinovski alkoholipiirangute pakett sai vastakat tagasisidet
Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski lubab kavandatavas alkoholipaketis enne järgnevaid kooskõlastusi analüüsida ka alkoholireklaami piiramise võimalust internetis.
Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski palju poleemikat tekintanud niinimetatud alkoholipakett on tagasi esimeselt kooskõlastusringilt.
Selles, et alkoholi liigtarbimise vastu on vaja võidelda, ei kahtle keegi, kuid teiste ministeeriumite kooskõlastusi eelnõu siiski ei saanud.
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal jättis eelnõu kooskõlastamata, sest tema hinnangul ei ole see kooskõlas hea õigusloome tavaga ja seletuskirjas puuduvad põhjendused ja tõendid, mille põhjal saaks hinnata piirangute proportsionaalsust.
Haridus- ja teadusminister Jürgen Ligi seevastu juhtis tahelepanu sellele, et praeguses eelnõus võivad reklaamile kehtestatud piirangud olla eri meediumite lõikes liiga erinevad.
Ossinovski kinnitusel on kavas internetireklaami piirangutesse puutuvat veel analüüsida.
"Kui tänases eelnõus tõepoolest piirame rohkem tele- ja raadioreklaami, siis internetireklaami osas meil siiani sellist head, toimivat lahendust ei ole olnud. Seda teemat me analüüsime edasi. Oleme kutsunud Soomest ka kolleegi, kes saaks meid sellega nõustada, sest Soome on nii internetis kui ka sotsiaalmeedias oma alkoholireklaami oluliselt piiranud, on oma regulatsiooni paika pannud ja püüame nendelt selles küsimuses õppida," selgitas Ossinovski
Ossinovski peab võimalikuks, et ettepanek piirata internetis kuvatavat alkoholireklaami jõuab juba sellesse eenõusse.
Ettepanek: kaks miljonit ennetustöösse
Toiduliidu hinnangul kahjustavad kavandatavad piirangud konkurentsi. Toiduliidu juhataja Sirje Potissepa sõnul tegeleb riik alkoholipoliitikas vaid tagajärgede lappimisega, sest pole ennetusse piisavalt panustanud. Potisepa sõnul võiks riik tootjate reklaamirahaga samas mahus panustada ennetustegevusse.
"Ma ei ole kuulnud preventatsiooni poolelt midagi, vaid vastupidi, visatakse "me iial ei jõua võistelda alkoholireklaamidega". Andke andeks, see ei ole tõsiseltvõetav jutt! Ma teen ettepaneku, palun: reklaamimaht alkohoolsetele jookidele on umbes kaks miljonit aastas. Jätame selle ära! Paneme riigi poolt kohustusena kahe miljoni eest aastas teha preventatsioonitööd ja tampida inimestele, miks on alkohol kahjulikum. Teeme seda, vaatame, mis tuleb, aga kohustusena, et see raha sinna ka tuleb," soovitas Potisepp.
Ossinovski on nõus, et täiendavad piirangud piiravad ettevõtlusvabadust, kuid riigi alkoholipoliitika suunamisel on need piirangud õigustatud.
"Meil on kasutada sadu ja sadu erinevaid teadustöid erinevatest riikidest, mis näitavad, et on eeskätt kolm komponenti - hind, reklaam ja müügikohtade piiramine, mis seda alkoholitarbimist alla viivad. Hinna on ära reguleerinud rahandusministeerium aktsiiside tõstmise teel järgmiseks kolmeks aastaks. Nüüd sotsiaalministeerium reguleerib müügikohti ja reklaami," rääkis Ossinovski.
Konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu kinnitusel puudutavad kavandatavad piirangud tegelikult väikest osa tarbijatest.
"Meil on tunne, et kõik tarbivad. Ei tarbi! Õlle osas 67% naistest ei tarbi tegelikult õlut. ka iga kolmas mees ei tarbi õlut. Ei ole see niimoodi ühtne, et kõik-kõik tarbivad ja see on nagu inimõigus," kommenteeris Josing.
Toimetaja: Merilin Pärli