Energeetikadoktor: autonoomse energiasüsteemi rajamine eraldatud paika võib olla otstarbekam kui elektriliini vedamine
Tallinna tehnikaülikoolis kaitsti doktoritööd, mis analüüsib võimalusi asendada kaugetes maapiirkondades traditsiooniline elektrivõrguühendus võrguvaba ühendusega, kus voolu tagaks taastuvenergiaallikas, akupank ja diiselgeneraator. Võrguettevõte Elektrilevi on käivitanud esimesed pilootprojektid alternatiivsete lahenduste uurimiseks.
Värske energeetikadoktor Tiit Hõbejõgi selgitas "Aktuaalsele kaamerale", et autonoomse energiasüsteemi rajamine võib olla otstarbekam kui kaugesse eraldatud paika elektriliini vedamine.
"Meil on toodud taastuvenergia tootmisüksus, näiteks päikesepaneelid, siis on akupank, et sel ajal kui päikeseenergiat pole võimalik toota, oleks võimalik tarbida päikeseenergiat. Ja siis on toodud ka diiselgeneraator perioodideks, kui päikeseenergiast ei piisa," selgitas ta
Hõbejõgi hinnangul maksab niisugune süsteem umbes 10 000 kuni 30 000 eurot ja selle tasuvus sõltub kliendi asukohast ja elektritarbimise hulgast - mida kaugemal on klient ja mida väiksem tema tarbimine, seda tõenäolisem, et võrguvaba ühendus tuleb soodsam.
"Kui seni on hinnatud seda peamiselt kliendi seisukohast, siis minu töö hindab seda võrguettevõtte vaatenurgast, kuidas temal võimalik võrguinvesteeringud kokku hoida. Kliendi jaoks ei muutu midagi, kuid võrguettevõttel on võimalik invetseeringuid kokku hoida," rääkis Hõbejõgi.
Võrguettevõte Elektrilevi on juba käivitanud pilootprojektid erinevate lahenduste tasuvuse uurimiseks ja esimesed kliendid võivad saada võrguvaba elektri juba järgmisel aastal.
"Ma arvan, et need variandid, kus täna näiteks kliendil võrku ei ole ja kuskil loodukaunis kohas tullakse küsima, et tahaks sinna elektrit saada, siis järgmisel aastal samal ajal me võiks traditsioonilise võrguga liitumise asemel juba midagi välja pakkuda," rääkis Elektrilevi juhatuse liige Jaanus Tiisvend.
Tuleb arvestada sedagi, et võrguvaba elektri tootmiseks vajalikud seadmed lähevad ilmselt järjest odavamaks, tööjõumahukas liinide rajamine samal ajal aga kallimaks.
Toimetaja: Merili Nael