Uuring: tarbijad hindavad teadlikkust oma õigustest kõrgeks
Võrreldes 2012. aastaga oli 2014. aastal Eesti tarbija teadlikum oma tarbijakaitsealastest õigustest, selgus tarbijakaitseameti tellimusel uuringufirmas Faktum & Ariko valminud uuringust.
Tulemustest selgus, et tarbijad hindavad oma teadlikkust enda õiguste kohta kõrgeks ning 24 protsenti vastanutest on kindlad, et nad teavad oma õigusi tarbijana ning 66 protsenti arvab, et teab neid osaliselt.
Samas kahtlevad oma teadmistes rohkem vene keelt kõnelevad, madalama haridusega ja vanemad inimesed.
Kõige rohkem on uuringule vastanutel olnud probleeme toidukaupade, rõivaste ja jalatsitega ning telefoni- ja andmesideteenustega. Vaatamata sellele, et need tooted ja teenused on ühed enim ostetavad, on nendega seotud probleemide hulk siiski märkimisväärne.
Uuringu järgi on inimesed hakanud probleemide ilmnemisel rohkem pöörduma kaupleja poole.
Kui 2012. aastal pöördus kaupleja poole suuliselt 40 protsenti vastanutest, siis 2014. aastal tegi seda 45 protsenti. Kirjalikult pöördus 2012. aastal probleemide korral kaupleja poole üheksa protsenti ja 2014. aastal 14 protsenti vastanutest. Sellest võib järeldada, et Eesti tarbijad seisavad julgemalt oma õiguste eest.
Kaupleja poole otse pöördumisel jäi lahendusega täiesti rahule 22 ja osaliselt 41 protsenti vastanutest. Ameti poole pöördujatest oleks enda sõnul umbes pooled leidnud probleemile lahenduse kiiremini, kui nad oleksid paremini teadnud oma õigusi ja kohustusi või kui nad oleksid teadnud, kuidas tarbijakaitsealaste probleemide korral käituda.
Uuringus osalejate hinnangul saavad nad tarbijakaitsealast infot eelkõige televisiooni ja interneti kaudu. Kõige rohkem tunnevad inimesed puudust aga infost, mis käsitleb isiklike rahaasjade korraldamist.
Faktum & Ariko küsitles uuringu jaoks 2014. aasta detsembris üle Eesti kokku 1000 inimest vanuses 18‒74 aastat. Uuringu eesmärk oli selgitada elanikkonna hoiakuid ja käitumist tarbijakaitsealastes küsimustes.
Täna, 15. märtsil on ülemaailmne tarbijaõiguste päev.
Toimetaja: Marek Kuul