Tallinnas on passitaotluse esitamise järjekord kolm nädalat
Tallinnas on isikuttõendavaid dokumente väljastavate teeninduspunktide sulgemine viinud selleni, et järele jäänud kahes teeninduspunktis ulatuvad järjekorrad nädalatesse. Passilaua ametnikud soovitavad pealinlastel, kel passi tellimisega kiire käes, pöörduda näiteks Haapsalu või Rapla teeninduspunktidesse, kus järjekordi pole.
Kolm aastat tagasi said tallinlased taotleda isikuttõendavat dokumenti neljast kohast: kesklinnas, Foorumi keskuses asus üks teeninduspunkt, kesklinna piiril Vilmsi tänaval teine, Põhja-Tallinnas Sõle tänaval kolmas ning Pärnu maantee politseimajas neljas.
Esmalt suleti kolm aastat tagasi Foorumi teeninduspunkti ning viidi kesklinnast üle Lasnamäele, Pinna tänavale.
Möödunud aasta novembris aga lõpetati dokumentide väljastamine Pärnu maantee politseimajast ning suleti Sõle ja Vilmsi esindused. Viimase kahe asemel avati üks teeninduspunkti Kristiine ja Mustamäe vahele jäävas Tammsaare ärikeskuses.
Nõnda ongi viimased pool aastat saanud Tallinnas taotleda dokumenti vaid kahest kohast: Lasnamäelt ja Kristiinest.
Sulgemistega kaasnenud tulemused ei lasknud end kaua oodata.
Kui tahta täna Tallinnas isikuttõendavat dokumenti tellida, on PPA e-keskkonnas võimalik broneerida esimene aeg Tammsaare keskuse teeninduspunkti 26. juuliks ning Pinna tänava teeninduspunkti alles kuu aja pärast, 8. augustiks.
Kes e-teenindust ei kasuta, võib emba-kumba Tallinna teeninduspunkti kohale minnes saada ehmatuse osaliseks: dokumenditaotlust ei õnnestugi päeva jooksul kohapeal oodates sisse anda.
Puhkuste ajal avastatakse sageli alles viimasel hetkel enne reisi, et dokument hakkab aeguma ning siis läheb kiireks - selle peale, et taotluse sisseandmise ootejärjekord on kuni kuu (millele lisandub veel dokumendi valmistamise aeg), on küllap raske ka tulla, ehkki PPA kodulehekülje ühelt alamlehelt leiab peenikeses kirjas hoiatuse: "Seoses tavapärasest pikemate ootejärjekordadega Tallinna teenindustes palume teenindusse pöördumisel varuda aega." Terve mõistusega võiks järeldada, et see tähendab mõnesse tundi, mitte nädalatesse ulatuvat järjekorda. Lisandub veel dokumendi valmistamise aeg.
Uut ID-kaarti saab tellida ka arvuti tagant lahkumata, ent passi jaoks on kohaleminek vältimatu.
Tallinlastele, kel dokumenti kiiresti vaja, on aga hakatud soovitama sõita taotluse esitamiseks lähimatesse linnadesse, kus samuti teeninduspunktid: Rapla (52 km Tallinnast), Haapsalu, Paide või Rakvere (kõik ca 100 km Tallinnast). Tõsi, seal liiguvad asjad nobedalt, järjekordi pole, kuid sellistest soovitustest riiklikku praktikat kujundada tundub kadalipu läbiteinutele kummaline.
1. juuli seisuga on Harjumaa rahvaarv 576 265 Eesti 1,31-miljonilisest rahvastikust ehk kaks teeninduspunkti peab ära teenindama 45% kogu Eesti elanikkonnast.
Tallinnale lähimates teeninduspunktides Raplas, Paides või Haapsalus on elanikkond maakonna peale keskmiselt 20 korda väiksem, kõikudes vahemikus 24 500 - 34 500, ning igas nimetatud linnas on samuti üks dokumendipunkt.
Iseasi, ega riigihaldusreform järjekorratuid maakondlikke teeninduspunkte raiskamisena tõlgenda ja neid sulgema kipu.
Politsei- ja piirivalveameti kommunikatsioonijuht Tuuli Härson kinnitas ERR.ee-le, et neile teadaolevalt mingit täiendavat optimeerimiskava plaanis pole ehk ülejäänud maakondades peaks säilima taotlusvõimalus kõigi politseimajade juures asuvates teeninduspunktides.
PPA kommunikatsioonijuhi Tuuli Härsoni kommentaar:
"Kõige pikemad on broneerimissüsteemis järjekorrad Pinna teeninduses ning ka elavas järjekorras ootajaid on Lasnamäel kõige rohkem. Samas tuleb silmas pidada, et suveperioodil püütakse võimalikult palju inimesi teenindada just elavas järjekorras ning broneerida saab iga töötunni kohta vaid kolm aega. See tähendab, et eeljärjekorras teenindatakse päevas umbes 20 inimest, kuid kokku käib Pinna teeninduses dokumente taotlemas või kätte saamas keskmiselt 500 inimest päevas.
Ükski klientidest, kes dokumente taotlema või kätte saama tuleb, ei jää teenindamata.
Küll on inimesi, kes võtavad numbrimasinast numbri, kuid ei oota oma aega ära ja lahkuvad. See on ka põhjus, miks numbrimasin näitab sageli pikemaid ooteaegu, kui need tegelikult on.
Teeninduste koormus suureneb igal suvel, kui puhkusereisidele suunduvaid dokumenditaotlejaid on rohkem, kuid teenindustes on personali vähem. Teeninduste koormuse vähendamiseks soovitame inimestel võimalusel dokumente taotleda posti teel, et mugavam oleks ka neil, kes kindlasti peavad teenindusse tulema.
Pikkade ootejärjekordade leevendamiseks töötavad suveperioodil Pinna teeninduses spetsialistid teistest teenindusbüroodest, kus dokumenditaotlejate hulk ja koormus on väiksem."
Foto: PPA Tammsaare teeninduspunktis saab 8. juulil broneerides esimese vaba aja 26. juuliks.