Saue elanikud võitlevad bussiühenduse eest
Saue elanike nimel bussiliini graafiku taastamise eest võitlejate sõnul ei ole praegune bussiliin sauelaste jaoks piisav, kardetakse koguni bussitranspordi täielikku kadumist, kuna praegusel kujul kaotab liin sõitjaid järjest enam. Rong üksi ei suutvat sauelaste vajadusi katta. Maanteeameti hinnangul on Saue olukord aga parem kui paljudes vastavates asulates.
Möödunud aasta alguses koondas Saue vedaja, kommertsliin AS Hansabuss, üle poole oma sõidugraafikust, hilisemad õhtused väljumised ning kõik väljumised puhkepäeviti. Buss käib tööpäeviti ning viimane väljumine Tallinna kesklinnast Viru peatusest on kell 19.34.
Saue linna uusasumis elav Eveli Randlane tunnistas, et kolis Sauele veidi üle aasta tagasi, vahetult enne probleemi ilmsikstulekut, just selle hea bussiühenduse pärast pealinnaga. „Valisime endale uut elukohta ja meie üks kõige olulisemaid kriteeriume oli tegelikult ühendus linnaga – kaugus linnast ja arenenud ühistranspordivõrgustik. See piirkond, kuhu me kolisime, on rongijaamast päris kaugel,“ kirjeldas ta.
Kuigi Saue on ühest küljest küll väike linn, on seal naise selgitusel teatud elamurajoonid, mis asuvad rongijaamast keskmiselt 2 km kaugusel. Seal elab omakorda palju noori peresid, kus vanemad käivad pealinnas tööl ja lapsed koolis-huvikoolis. Näiteks hommikuti peavad vanemad oma Tallinnas koolis käivaid lapsi pealinna sõidutama, kuna bussi sõidugraafik enam kooli algusaegadega ei klapi. Kui peres on üks auto, muutub olukord üsna keeruliseks.
Keskpäeval on sõidugraafikutes aga paaritunnine auk, mil ei liigu ei rong ega buss.
„Nädalavahetusel on lapsevanemad selgelt täiskohaga autojuhid. Meie pere teeb selliseid ringe mõnikord mitu korda päevas,“ nentis Randlane. "Lapsed ja need, kel pole autot, on siis justkui Sauele aheldatud,“ möönis ta.
Saue elanik Helen Napp märkis, et kui viimane võimalus Tallinnast koju saada on tööpäevadel kell 19.34, siis on see ilmselgelt liiga vara. „Inimestel lõppevad ju vahetustega tööd haiglates, näiteks 8-20, kaubanduses on poed lahti kella 22ni – kuidas need inimesed koju saavad? Ainus võimalus on tõesti rong ja rongi pealt jala,“ nentis ta.
„See on natuke lühinägelik arusaam, et rong ju käib ja sellega on probleem lahendatud. Rong on hästi kiire ja mugav, aga Saue on välja venitatud ka piki raudteed ja inimesed elavad kaugemates piirkondades samuti,“ rõhutas Napp.
Linnaelanikud on kodanikualgatuse korras linnavalitsust survestanud juba pikemat aega, kuid lahendust siiski ei paista. Viimase kohtumise juures oli Napi arvates siiski lootust, et Hansabuss kas taastab väljumised või saadakse Harjumaa Ühistranspordikeskuse kaudu avalik liin.
Eveli Randlane märkis, et hea lahendus võiks olla väikebuss, mis sõidutaks elanikud Sauel rongi peale ja ka Laagrisse. „Praegusel hetkel oleks abiks igasugune lahendus,“ toonitas ta.
Vedaja: linnavalitsus lisaraha ei leidnud
"Meie esimene ettepanek [linnavalitsusele] oli leida kuskilt lisaraha selle jaoks. Aga kuna linn ütles, et tal seda võimalust ei ole, siis ei olnud ka meil muud teha, kui need kahjumlikud liiniotsad sulgeda," ütles ERR-i uudisteportaalile Andres Puskar Hansabussist.
Merle Voitk ütles, et tema seitsme Sauel elatud aasta jooksul on Sauel alati olnud alternatiivne transport ning inimestel valikuvõimalus ka erinevate sõidutrasside osas. 2013. aastal oli ühendus hea, tihe ühendus bussi näol ka Tallinna kesklinnaga (puudu vaid hilisõhtune reis Sauele). Siis aga vähenes ühenduste arv kokku 101 võrra nädalas, kuna rongiühendusi tuli juurde vähem, kui bussiühendusi kadus.
Voitk märkis, et Saue linnas on elanikke 5850, seega jätkub reisijaid nii rongile kui bussile. Palju on Tallinnas töölkäijaid, samuti käiakse tarbimas teenuseid, mida Sauel ei ole.
Märtsi keskel toimus teema arutamiseks koosolek, mille algatus tuli Harju ühistranspordikeskuselt ja korraldajateks olid Saue kodanikud. Lisaks neile osalesid Saue linnavalitsuse, Harju maavalitsuse, AS Hansabussi ja Saue valla esindajad. Voitki sõnul koosolekul olulisi arenguid ei saavutatud.
"Kodanikele jäi mulje, et probleemiga ei tegeleta linna poolt piisava tõsidusega ning pigem tõdeti, miks üks või teine lahendus ei ole võimalik. Läbirääkimised praeguse vedajaga ei edene, ka ei ole näiteks võimalik olemasolevaid teisi liine läbi Saue suunata või pikendada Tallinna linnaliini Sauele sarnaselt Viimsi või Laagri liinidega, mille vastu on väidetavalt Tallinn," ütles ta.
Maanteeamet: Sauel on palju parem ühistransport kui paljudes sarnastes asulates
Ühe lahendusena näevad kodanikud Saue linna poolt rahastatavat avalikku liini, mis oleks võimalik panna käiku koostöös Harju ühistranspordikeskusega. Miks seda pole seni juhtunud, jäi kodanikele koosolekul ebaselgeks.
"Liin võib olla käigus osaliselt, st täiendada Hansabussi liini nr 191 ning lahendada graafiku murekohad, samuti võib kasvõi ajutise lahendusena kaaluda nn väikese ringiga liini Sauelt Laagrisse või Vana-Pääskülla. Et vältida topelt pileti ostmise vajadust, tehti ettepanek kaaluda erinevate hüvitiste maksmise asemel tasuta ’’väikese ringi’’ liini avamist kõigile Saue kodanikele. Probleemsete hilisõhtuste väljumiste osas, milleks on vajadus, kuid sõitjaid vähem, võiks kaaluda lahendusi ka koostöös naabervaldadega," rääkis Voitk.
Saue linnapea Henn Põlluaas ütles, et Saue linnavalitsus on teinud maanteeametile ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile taotluse avaliku liini avamiseks Sauel. Riik leidis Põlluaasa sõnul aga, et Sauel on Tallinnaga ühendusi piisavalt ning avaliku liini jaoks raha ei eraldata.
"Ettepanekus oli, et pool raha tuleks riigilt ja teise poole kataks piletitulu ja veel puudujääva osa omavalitsus," selgitas Põlluaas.
"Nüüd me otsime kõiki muid võimalusi, et saaks õhtusel ajal ja laupäeval mõned sõidud veel käima panna," märkis ta.
Maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja Ingmar Roos märkis, et Saue linna ja Tallinna vahel on elektrirongidega tagatud tööpäeviti 40 ühendust Tallinna suunas ja sama palju ühendusi tagasisuunas. Laupäeviti on käigus 30 ühendust mõlemas suunas.
„Reisirongide liiklust rahastatakse riigieelarvest väga suures osas. Sellest tulenevalt on Saue linna ja Tallinna vahel tagatud reisirongidega palju parem ühistransport kui paljudel muudel Saue linnaga sarnase elanike arvu ja muude tunnustega asulatel,“ rõhutas Roos.
Roos viitas ka sellele, et Eesti transpordi arengukavas sätestatud põhimõtete kohaselt tagatakse asulatele ühistranspordiühendused erinevate transpordiliikide koosmõjus.
„See tähendab, et kui ühistranspordi kättesaadavus on ühe transpordiliigiga tagatud (antud juhul rong), siis ei ole vaja tagada samale piirkonnale avaliku liiniveo korras (st riigieelarvest toetatavana) transpordiühendusi veel muu transpordiliigiga (antud juhul buss).“
Saue bussiliini püsimajäämise toetuseks on loodud ka Facebooki lehekülg "Saue-Tallinn bussiühenduse taastamise toetuseks".
Toimetaja: Rain Kooli