Erakondade reklaamikulusid piirav eelnõu läbis riigikogus esimese lugemise
Riigikogus läbis esimese lugemise seaduseelnõu, mis jõustumisel keelab erakondadel teha reklaamikulusid rohkem kui 500 000 euro eest kalendriaastas. Piirmäära ületavad kulud loetakse keelatud annetusteks.
Sotsiaaldemokraatide esitatud eelnõu eesmärk on esitajate kinnitusel valimiskampaania kuludele ülempiiri seadmine. See aitab nende väitel vähendada maksumaksjate raha liigset kulutamist reklaamile ning looks kandidaatidele võrdsemad võimalused, vahendasid ERRi raadiouudised.
"Massiivsed reklaamikampaaniad, mille käigus põletatakse sadu tuhandeid eurosid arutult, tekitavad inimestes vastuseisu nii poliitika kui poliitikute suhtes ning panevad ebaõiglaselt eelise suurematele parlamendierakondadele," rääkis eelnõu esitaja Marianne Mikko.
"Muudatusega vähendatakse erakondade kampaaniate edukuse sõltumist riigieelarvest rahastamisel. Täna kehtiva seaduse järgi on valimiskampaaniate korraldamisel eelis erakondadel, kellel on rohkem riigikogu liikmeid ning kes seetõttu saavad suuremat riigieelarvelist toetust," jätkas ta.
Rahalise piirangu kehtestamine tekitas aga riigikogu liikmetes kahtlusi, eriti Keskerakonna ja Reformierakonna ridades.
Keskfraktsiooni kuuluv Tarmo Tamm rääkis, et kohalikel valimistel on võimalik sellest seadusesättest mööda hiilida ja valimistele minna hoopis valimisliidu nime all.
"Erakonnad võivad raha saada ka ettevõtete käest, tuttavate käest, erakonna annetustest jne – see ei pane piiri paika. Ja ma küsin, mis siis keelab mõnel ettevõttel toetada paralleelselt erakonda ja valimisliitu, mis on erakonnaliikmete baasil moodustatud. Mis seal vahet on? Meie jaoks ei ole seal mingit vahet. Kohalikel valimistel on isegi võib-olla teatud olukordades kasulikum välja minna valimisliitudega ja valimisliitude nimekirjadega ja selle kaudu valimisi rahastada. Kas sellega me täidame nüüd selle püstitatud eesmärgi?" arutles ta.
Tamm lisas, et Keskerakond toetab valimiskulude piiramist, aga tema leiab, et paika pandud piirangud võiksid olla kontrollitavad ja see toimiks kõige paremini mahupiirangute kehtestamisega.
Eelnõu annab tõuke selleks, et erakondade tegemistel oleks prioriteediks poliitiline debatt, mitte reklaamplakatite domineerimine. Valimiskampaania kuludele ülempiiri seadmine aitaks vähendada maksumaksjate raha liigset kulutamist reklaamile ning looks kandidaatidele võrdsemad võimalused.
Keskerakondlane Kalev Kallo küsis eelnõu esitanud sotsiaaldemokraatidelt mis juhtub siis, kui ühel aastal on kaks valimist - kas eelmisel aastal kulutamata jäänud 500 000 eurost osa võib siis järgmise aasta arvele kanda.
Mikko tunnistas, et sellist võimalust nemad läbi ei mänginud.
Samas on sellist olukorda ette tulnud - näiteks 2009. aasta sisse langesid nii europarlamendivalimised kui ka kohalike volikogude valimised.
Irooniliselt suhtus eelnõusse ka Reformierakonna fraktsiooni liige Andrus Ansip.
"Energiamajanduses on kvoodikaubandus kaunis levinud. Kui üks ettevõte ei suuda ära kulutada temale ette nähtud saastekvoote, siis ta võib neid saastekvoote edasi müüa. Reformierakond ei teinud europarlamendi valimistel välireklaami kampaaniat. Kas teie eelnõu järgi võiks Reformierakond oma kasutamata reklaamikvooti loovutada teistele erakondadele, loomulikult mõistliku tasu eest?" küsis endine peaminister.
Mikko ütles seepeale, et kuigi Reformierakond jättis välireklaami osa vahele, võib arvata, et nad ostavad selle võrra rohkem telereklaami tegemise aega.
Eelnõu esimene lugemine aga lõpetati ning suurde saali jõuab see tagasi maikuus.
Toimetaja: Maarja Roon