Eesti juhti ähvardab Lääne-Euroopas veokist avastatud illegaalide pärast kopsakas trahv
Migrantide hulk, kes tungivad Põhja-Prantsusmaal Calais' veokitesse, et pääseda seeläbi Inglismaale, on massiliselt suurenenud. Eelmisel nädalal avastati Inglismaa piiril ühe Eesti autojuhi veokist kuus põgenikku ja nüüd ähvardab teda suur rahaline karistus.
Veokijuht tunnistas "Aktuaalsele kaamerale", et ta on varemgi oma haagisest sissetungijaid avastanud ning teda on sel puhul noaga ähvardatud, kuid seekord polnud tal illegaalidest aimugi.
Calais' on migrantide tungimine veokitesse juba aastatepikkune probleem. Seoses käesoleva pagulaskriisiga on see aga oluliselt süvenenud. Eestist pärit veokijuht Juri Utkin oli veokiga teel Saksamaalt Inglismaale. Jõudes Calais'sse, läbi Juri oma veokiga kõigepealt Prantsuse piirivalve poolt korraldatud röntgeni. Selle käigus ei tuvastatud furgoonis kedagi, ka furgooni tent ja lukk oli terved.
Seejärel jättis Juri veoki mõneks tunniks sadamaalale mõneks tunniks omapäi, et minna vajalikke pabereid korda ajama. Naastes liikus ta praamijärjekorda ning Inglise kontrolltsoonis tuldi veokit kontrollima koertega. Juri üllatuseks seekord furgoonist migrandid ka leiti.
"Kui furgooni uks lahti tehti, avastati sealt kuus inimest. Kui ma hakkasin tollitöötajatele seletama, et vaadake, kõik on terve ja furgoonil on lukk ees ja ma ei saanud neid kuidagi sinna panna,siis nad ütlesid, et näevad seda. Tollitöötajad ütlesid ka, et migrandid on furgooni sisse tunginud, kuidagi selle lahti saanud, kui teid polnud. Aga siis kirjutasid nad ikkagi mulle paberid välja," rääkis Utkin.
Paberil seisab, et Juri Utkin peab 28 päeva jooksul tõestama, et ta ei olnud teadlik sellest, et tema veokis on migrandid. Kui ta ei suuda seda tõestada, võib teda oodata trahv kuni 12 000 naela.
"On võimalik, et tuleb trahv kuni 2000 naela inimese kohta. Seda ma ei suuda maksta. Mul on lihtsam siis juba tööta jääda," selgitas veokijuht.
Utkin on veokijuht firmas Lindford. Firma juhatuse esimees Mihkel Vahe kaamera ees rääkida ei soovinud, kuid ütles "Aktuaalsele kaamerale", et viimasel ajal on taolised probleemid nende firma juhtidel sagenenud.
Trahvi saamise koha pealt ütles Vahe, et üldjuhul maksavad lõpuks trahvid ikkagi firmad, mitte autojuhid. Kui autojuht on täitnud kõik firma poolt määratud nõuded, mis puudutavad veoki kontrollimist ja kontrollida laskmist ja tal on olemas tõendavad paberid, siis Inglise toll ei määra autojuhile trahvi. Ta määrab selle siis hoopis firmale. Ja nii on Linford ennegi pidanud trahve maksma.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni nõukogu liige ja transpordifirma Parmetrans juhatuse liige Juri Šehovtsov ütleb samuti, et probleem on väga tõsine.
"Autojuhtidele on see tõsine probleem neid [migrante] sealt välja ajada sellepärast, et politsei nendega tegelikult ei taha tegeleda ja autojuht peab ise jälgima, et keegi talle sinna furgooni sisse ei roni," ütles Šehovtsov.
Šehovtsov räägib, et furgooni sisenemine on tänaseks jõudnud täiesti uuele tasemele. Sõidu ajal läheneb veokile tagant väiksemat sorti sõiduk, millel on pikk redel. "Selle redeli pealt ronivad migrandid veoki peale ja lõikavad tendi katki. See kõik võtab 5-7 minutit. Siis redel korjatakse ära, auto sõidab kõrvale ja migrandid ongi sees," selgitab ta.
Saade "Pealtnägija" kajastas tänavu veebruaris, et autovedaja Parmetransi veokitest avastatakse samuti viimasel ajal väga tihti migrante, kuid nemad ei ole pidanud trahve maksma. Nimelt on neil ainsa Eesti firmana olemas koostööleping Inglismaaga. Kui autojuht on terve teekonna jooksul täitnud kõiki lepingujärgseid tingimusi seoses furgooni kontrollimisega, siis ei määrata trahvi ei juhile ega ka firmale.
Toimetaja: Sven Randlaid