Uus Narva piiripunkt on kasvatanud piiriületajate arvu, kuid pannud aluse uuele petuskeemile
Narvas on piiripunkti uue terminali avamise järel piiriületajate hulk kasvanud ning üle piiri käib ka rohkem kohalikke ostlejaid ja kaubavedajaid. Samas on ida tollipunktis tekkinud probleem väikebussidega, kes viivad üle piiri kaupa kogustes, mille eest nad makse ei pea tasuma.
Venemaa vastusanktsioonid ja rubla kursi langus ei ole piiriületajate arvu Narvas kahandanud ja piiriteenistustel pole tööd vähemaks jäänud - pigem vastupidi. Narva piiripunkti juhi Üllar Kostala sõnul näitab inimeste piirületuste dünaamika selget kasvu ehk viimase kuu jooksul on ületajate arv kasvanud viie protsendi võrra, vahendasid ERR-i raadiouudised.
"Kindlasti üks faktor on uue piiripunkti läbilaskevõime, mis on võrreldes vanaga natukene suurem," arvas piiripunkti juht. Tema sõnul läheb piirületamiseks märgatavalt vähem aega ja seetõttu saavad just kohalikud Narva elanikud paremini edasi-tagasi üle piiri liikuda.
Üle piiri toimuv sõidukite liiklus on samuti tihe. Kui eelmise aasta augustis liikus Narvast Venemaale keskelt läbi 550 sõidukit ööpäevas, siis eelmisel kuul oli see näitaja 680.
Piiriliiklust korraldava ettevõtte TransService tegevjuht Andrus Tamm kinnitas, et venelased käivad Eestis edasi. "Võib olla on need inimesed, kes ennem käisid Hispaanias, Prantsusmaal ja Itaalias puhkamas, kuid nüüd majandusliku olukorra tõttu käivad lähivälismaal," arvas Tamm.
Eesti elanikud käivad Tamme hinnangul rohkem Venemaal, sest kütuse hind idanaabri juures on madalam, kui Eestis. "Nad käivad lubatud ühel korral kuus odava bensiini järel ikkagi ära," nentis Tamm, kes lisas, et inimesed käivad ka muud kaupa ostmas.
Maksusid eiravad kaubavedajad
Veokite laadungites on sanktsioonide tõttu põllumajandustooted asendunud teiste kaupadega.
Uueks nähtuseks on aga väikebussid, mille juhid proovivad elatist teenida viies kaupa Venemaale. Maksu- ja tolliameti (MTA) ida tollipunkti juhataja Voldemar Linno sõnul jagatakse kaup busside vahel nii, et Vene piiril selle eest makse tasuma ei pea. "See ei ole toidukaup, vaid riided, varuosad ja elektroonika - spekter on ikkagi päris suur," nentis Linno.
Samas lisas Linno, et MTA on taolised kaubabussid luubi alla võtnud ja neilt nõutakse tunnistust, et nad töötavad ametliku tööandja jaoks. "Kuna tegu on kommertstegevusega, siis peaksid inimesed omama tööluba, kuid praegu praktiliselt mitte keegi neist ei tasu makse," märkis tollipunkti juht.
Möödunud kuul ületas Venemaa suunal piiri umbes 500 deklareeritud kaubavedajat ja enamikul neist puudus töötamise registreering.
Toimetaja: Allan Rajavee