Riina Raudne: alkoholi reklaamimisele kulutatakse tohutult palju rohkem raha kui kahjude ennetamisele
Alkoholireklaamile kulutatav raha Eestis on tohutult suurem kui alkoholiteemalise ennetusprogrammi kasutada olev raha ning seetõttu pole ime, et hariduse alkoholi teemal saame alkoholireklaamist, rääkis Terve Eesti Sihtasutuse asutaja ja juhatuse liige Riina Raudne.
80% Eesti elanikest toetab või pigem toetab alkoholireklaami keelamist sarnaselt tubakatoodete reklaamidega, selgus Turu-uuringute AS-i veebruaris korraldatud uuringust, mis hõlmas tuhandet vastajat. Riina Raudne rääkis intervjuus ETV saatele "Terevisioon", et tubakareklaami keeld näitab sellise piirangu võimalikkust.
Alkoholireklaami kaotamise vastu on vaid 15 protsenti vastanutest ja viiel protsendil vastanutest ei olnud selles küsimuses seisukohta.
"Me olime näinud piirangute puhul taolist toetusnumbrit, ja üldse see tunnetus, et valitsus või keegi peaks midagi tegema alkoholikahjude vähendamiseks ja ka alkoholipoliitikat reguleerima - see tunnetus on olnud konjunktuuriinstituudi poolt dokumenteeritud väga kaua aega. Me tahtsime lihtsalt hästi konkreetselt võtta rahva tahte kokku ja siis pakkuda seda ka üheks sisendiks koalitsiooniläbirääkimistele," rääkis Raudne.
Tema sõnul on alkoholiturg Eestis liiga suur ja praeguse olukorra tõttu sureb ja kannatab Eestis liiga palju inimesi, väga paljud noored hakkavad liiga vara jooma ning seepärast on vaja alkoholiturgu koomale tõmmata. Seda saab teha turunduse vähendamise, hinnapoliitika, alkoholi kättesaadavuse reguleerimise ja sõltlaste ravimisega.
"Kindlasti ei saa öelda, et kui me [alkoholireklaami] jaanuaris keelame, veebruaris juuakse vähem, aga nii, nagu me saame tubaka puhul võrrelda, nüüd, kui 10-15 aastat on see keeld olnud igal pool Euroopas, me näeme lihtsalt seda, et erinevates gruppides tegelikult suitsetamine on langenud. Ja suitsetamine kindlasti ei ole enam nii populaarne - inimesed pigem peavad selgitama, miks nad suitsetavad, kui tundma seda survet, nagu praegu alkoholi puhul on: et mis sul viga on, kui sa ei joo," rääkis Raudne.
"Ma kõigepealt ütleks seda, et ma sellistesse uuringutesse suhtuks suhteliselt rahulikult. Ma arvan, et kui me oleks paar nädalat tagasi küsinud, et kes oleks nõus, et ära keelata valimisreklaam, siis oleks vastus võibolla pea 100 protsenti olnud,"rääkis Eesti Õlletootjate Liidu tegevjuht Peeter Võrk. Ta lisas, et tema arvates alkoholireklaami keelamine või keelamine üksi ei too kunagi tulemust, vaid meetmed peavad käima rahva harimisega käsikäes.
Samuti rääkis Võrk, et reklaami keelamine Eestis oleks Eesti tootjatele ja majandusele selgelt negatiivse mõjuga, toonitades, et reklaamiturg on rahvusvaheline. "Saku ja A Le Coqi asemel juuakse Heinekeni ja Baltikat näiteks," ütles ta.
Riina Raudne väitis vastu, et rahvusvahelisel reklaamil oleks mitmetel põhjustel Eestis siiski väike mõju.
"Peeter Võrk ka ütles, et see peaks kusagilt mujalt algama - haridusest näiteks või suhtumise muutumisest või kodudest. Aga tegelikult see praegune alkoholireklaami kogus ongi see haridus, mida me saame alkoholi teemal," ütles ta. Ta võrdles alkoholireklaamile kulutatava raha suurust Terve Eesti Sihtasutuse eelarvega ning nentis, et tal on rahva harimiseks sootuks väiksemad võimalused kui alkoholireklaamil.
Toimetaja: Heikki Aasaru