Riho Tänak: autoroolis telefoniga rääkimine on ka Eestis paraku suhteliselt levinud
Autoroolis telefoniga rääkimine, ka käed vabaks jätva lisaseadmega, segab juhi tähelepanu oluliselt rohkem kui vestlus kaassõitjaga. Kahjuks kasutab autoroolis mobiiltelefoni pea viis protsenti eesti autojuhtidest.
Politsei- ja piirivalveameti korrakaitsepolitseiosakonna komissar Riho Tänak rääkis ERRi uudisteportallile, et mobiiltelefoniga autoroolis rääkimine on nii Eestis kui ka paljudes teistes riikides paraku suhteliselt levinud.
Tänaku sõnul inimesed küll teavad, et see tegevus on keelatud ent ilmselt ei peeta juhi tähelepanu hajumisega seotud riske piisavalt tõsisteks.
"Pigem kiputakse suhtuma nii, et pole minuga seni midagi juhtunud, ei juhtu ka tulevikus," märkis Tänak.
Eestis ei ole küll läbi viidud uuringuid autoroolis mobiiltelefoni kasutamisega seotud riskide või õnnetuste kohta, ent nii rahvusvahelised teaduslikud uuringud kui ka populaarteaduslikud katsed kinnitavad, et telefoni kasutamine eksitab juhti väga oluliselt.
Uuringute kohaselt suureneb õnnetusse sattumise risk mobiiltelefoni kasutades keskmiselt neli korda.
Telefon haaratakse foori taga
Arvatavalt kõige enam haaravad juhid telefoni järele olukordades, kus tuleb oodata kas foori taga, ummikus või aeglases liiklusvoolus ning kus tundub, et autojuhtimine nii palju keskendumist ei nõua.
"Tegelikult tuleb ka sellistes olukordades olla väga tähelepanelik näiteks eespool peatujate ja reavahetajate suhtes," ütles Tänak.
Teine tüüpolukord, kus kiputakse mobiiltelefoniga rääkima on Tänaku sõnul pikk maanteesõit, kus ühtlases tempos kulgemisel võib ekslikult tunduda, et mobiiltelefoni käeshoidmine ja vestlemine probleeme ei tekita. Samas nõuab ka maanteesõit pidevat tähelepanu nii tee kui ka teiste liiklejate suhtes.
Mobiiltelefonide käes hoidmine väheneb eelkõige autode standardvarustuses olevate lisaseadmete täienemisega. Kui telefoni ühendamine auto helisüsteemi on lihtne ja kasutamine mugav, siis võtab üha rohkem juhte ka seda võimalust kasutab.
Siiski tuleb tähele panna, et ka telefonivestlus iseenesest võib viia tähelepanu hajumiseni, seega tuleb ka käed-vabad seadmeid kasutades peatähelepanu liiklusel ja sõidukijuhtimisel hoida.
Välismaiste uuringute kohaselt eksitab ka käed-vabad süsteemi kasutades telefoniga rääkimine tunduvalt enam kui vestlemine kaasreisijaga.
Toimetaja: Merili Nael, Marju Himma