NATO õhuväe ülem: oleme Vene lennukite rikkumised kõik läbi analüüsinud
Vene sõjalennukid on viimase aasta jooksul tihti rikkunud rahvusvahelisi lennundusreegelid, kuid riigipiiride rikkumisi on esinenud harva. Enamasti oli tegu ebastandardse käitumisega rahvusvaheliste vete, sealhulgas Läänemere kohal. Seda ütles NATO õhuväe ülem, kindral Frank Gorenc külastades Balti õhuturbe õppust Ämaris, milles osaleb täna ja homme 10 riiki.
Tänased õppused algasid tundmatu lennuki püüdmise harjutusega. Leedu transpordilennuk etendas sidevõimekuse kaotanud lennuvahendit, mille Soome õhuruumis püüdsid kinni Soome Hornetid ning juhtisid tagasi Eestisse, kus ootasid Briti õhuturbe hävitajad.
Juba kuu aega on Ämaris rotatsioonil briti õhuväelased Glasgowst. Ämaris räägiti ka Vene lennukite aktiivsuse suurenemisest ja sellega seotud rikkumiste tuvastamiseks tehtud õhuturbelendude arvust Balti riikide kohal.
Briti Kuningliku Õhuväe eskadrilli ja õhuturbemissiooni ülem Ämaris Mark Baker ütles, et neid lende oli umbes kümme, mis on siinse missiooni jaoks enam-vähem normaalne. "Aga me oleme teinud palju rohkem treeninglende, et taset üleval hoida," lausus ta.
Baker lisas, et enamasti oli tegu transpordilennukitega ja rutiinlendudega.
Enamus rikkumisi on toimunud rahvusvaheliste vete kohal, vähem on olnud riigipiiride rikkumisi.
NATO õhuväejuhatuse ülem Frank Gorenc selgitas, et enamus vahejuhtumitest on rahvusvahelises lennuruumis lennureeglite rikkumised. "On üsna vähe tuvastatud riikliku õhuruumi rikkumisi. Me oleme need kõik läbi analüüsinud - miks need juhtusid. Üldiselt oli tegu mõne miili ulatuses või mõne minuti jooksul riigipiiri rikkumisega," rääkis Gorenc.
Täna maandus Ämaris ka NATO õhuluure ning juhtimislennuk E-3A ehk AWACS. Teine samasugune luurelennuk on õhus kahepäevaste õppuste vältel. Lennukid kuuluvad alliansi eelhoiatus- ja seireüksusse ning alluvad ühendjõudude komandöri alluvusse.
Toimetaja: Aleksander Krjukov