Kümnendi lõpust hakkavad tee-ehituseks vajalikud maavarad otsa saama
Maanteeameti prognooside kohaselt hakkab alates 2020. aastast Eestis nappima teede- ja infrastruktuuriobjektide ehitamiseks vajalikke maavarasid, mistõttu tõuseb oluliselt ka teede ehituse maksumus.
Maavarade varustuskindlus on tagatud küll järgmise viie aasta jooksul, kuid siis alustatakse suurobjektide nagu Rail Baltic, Kose-Mäo maanteelõigu laiendus, Via Baltica ja Tallinna ringtee rajamist, mistõttu nende objektide lähedal asuvate karjääride liivast, kruusast ja lubjakivist ei pruugi ehituseks jätkuda. Nende ammendumisel tuleb võtta kasutusele naaberregioonis paiknevaid varusid, mille kohalevedu tõstab oluliselt tee-ehituse maksumust, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Maanteeameti juhtivspetsialist Tõnis Taggeri sõnul kaasneb pikamaa vedudele ka oluline keskkonnamõju ning tema sõnul on vaja kiiresti välja saada maavara uuringute patiseisust.
Taggeri sõnul tugineb maa-ameti maavarade andmebaasi sisuline pool kahjuks jätkuvalt Nõukogude Liidu aegsetel normidel. Andmebaasis kajastuv maavarade varu on seetõttu suures osas tegelikult tänapäevaste teede ehituseks sobimatu.
Tehnikaülikooli tee-ehitusspetsialisti Ain Kendra sõnul tuleks kiiresti uuendada maavarade geoloogiliste uuringute varu määratlust.
"Meil on materjali määratlused pärast seda, kui me Euroopa liitu astusime põhimõtteliselt muutunud, aga millegipärast maavarade andmestik käib ikka veel vanaviisi. Ja vanaviisi kogutud andmete alusel ei ole alati võimalik öelda, mis materjaliga uue klassifikatsiooni järgi tegu on," rääkis Kendra.
Protsess maavara uuringust karjääri avamiseni võib kesta kuni 10 aastat. Seetõttu on Kendra sõnul juba täna selge, et planeeritavate suurobjektide lähedale ei jõuta uusi karjääre avada ja nende teede rajamine lähebki ehitusmaterjali veo tõttu kallimaks.
Majandusministeeriumi asekantsler Ahti Kuningas ütles, et igal juhul üritatakse vajalikke karjääre avada.
"Me räägime ikkagi perioodist viie aasta pärast, 2020 , 2021 ja sealt edasi, et see probleem selleks ajaks ära lahendada. Täna on meil mõningaid lahtisi küsimusi - esiteks uute kaevanduste rajamine võtab kaua aega, et seda protsessi kiirendada ja teiseks ka mõned nõuded," selgitas Kuningas.
Keskkonnaministeeriumi asekantsler Ado Lõhmus kirjutas aga kommentaariks, et keskkonnaministeerium ja keskkonnaamet ei piira varustuskindlusest lähtuvalt uuringulubade andmist. Kaevandamislubade andmisel arvestatakse piirkonna varustatust ja tulevikuprognoose.
Toimetaja: Aleksander Krjukov