Eesti majutusettevõtetele teeb muret Booking.com'i tugevnev turupositsioon
Lisaks maksuerisuse kaotamisele teeb Eesti majutussektorile muret ka hotellide broneerimissüsteemi Booking.com aina tugevnev turupositsioon, mis ka hinnakujundusse sekkuma on hakanud.
Broneerimissüsteemist Booking.com on saanud reisiplaneerimise alustala, kus saab sihtkoha järgi kõrvutada hotellide hinnapakkumised ja seal omale sobiv majutuskoht kinni panna. Selleks, et potentsiaalsetele kundedele silma hakata, on ka hotellidele oluline sellel lehel esindatud olla, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Täna on küll selline olukord, kus Booking.com on üsna monopoolses olukorras ja võib öelda, et kui sind ei ole seal, siis sind ei ole olemas," nentis Nordic Hotel Forumi tegevjuht Feliks Mägus.
"Online-kanalid, eeskätt Booking on praktiliselt igal pool turuliider, nad on võtnud nii meeletult suure turuosa ja nad põhimõtteliselt reguleerivad, kuidas seda äri teha ja ütlevad meile ette, millise hinnaga ja kuidas me müüma peaksime," märkis Eesti hotellide ja restoranide Liidu tegevjuht Raigo Tiik.
Nende lepingutes on sees ka klausel, mis nõuab võrdset hinda kõikides kanalites.
See tähendab, et hotell ei tohi näiteks oma kodulehel pakkuda kliendile odavamat hinda kui on välja reklaamitud Bookingu leheküljel. Booking.com küsib aga iga broneeringu eest hotellidelt vahendustasu, mis on vähemalt 15% teenuse hinnast, mistõttu on hotellidel palju soodsam broneeringuid läbi oma enda lehekülje teha.
"See klausel ei meeldi hotellidele, selle vastu võideldakse, teatud riikides suisa kohtus, meie räägime omakorda läbi Booking.com'iga, et seda klauslit leevendada, esialgu väga edukad ei ole olnud selles suhtes," lausus Feliks Mägus.
Prantsusmaa, Itaalia ja Rootsi said möödunud nädalal selles kaasuses võidu ning sealsed hotellid saavad alates 1. juulist oma kodulehel paremat pakkumist avaldada.
Booking.com on aga juurutamas ka uut maksemeetodit, millest on teavitatud esialgu vaid Saksamaa hotelle.
"Booking on teinud uue süsteemi, et ta korjab klientidelt ise raha kokku, ja selle eest, et ta seda teeb, ühest küljest ta garanteerib tellimused, aga teisalt tahab võtta selle eest vahendustasu, mis on 1,1%, see on vähemalt see protsent, mida Saksamaal on tutvustatud. Seal kirja lõpus oli ka info, et juhul, kui hotellid ei taha sellist teenust kasutada, siis nad peavad saatma kirja ja põhjendama, miks nad ei soovi seda kasutada," selgitas Raigo Tiik.
"Mul ei ole täna põhjust kahelda, et nad seda tahavad teha. Eks nad alustavad ikka suurematest riikidest. Kui seal on see süsteem end õigustanud ja tööle saadud, siis nad liiguvad edasi," vastas Tiik küsimusele, kas tema arvates võib Bookingul olla plaan seda uut süsteemi ka mujal kasutada.
Kas ja millal uus maksesüsteem Eestisse võiks jõuda, seda Booking.com'i peakontorist "Aktuaalsele kaamerale" ei öeldud.
Toimetaja: Laur Viirand