HS: Tallinki Megastar on korraga nii kaubanduskeskus kui ka iseenda päästepaat

Megastar Turus varustamiskai ääres. (Foto: Tallink)
19.10.2016 12:11
Rubriik: Majandus

Ajaleht Helsingin Sanomat käis tutvumas järgmisel aastal Tallinna ja Helsingi vahel sõitma hakkava Tallinki uue LNG-kiirlaevaga Megastar. Ajalehe hinnangul on tegu Läänemere suurima "ujuva kaubanduskeskusega", mis on omalaadne mitmel põhjusel. Kõige tähelepanuväärsemaks omaduseks peetakse Megastari puhul seda, et seal pole ühtegi traditsioonilist päästepaati, sest ohu korral peab laev muutuma ise "üheks suureks päästepaadiks".

212 meetrit pikk Megastar tuleb seni Helsingi-tallinna liinil sõitva Superstari asemele. Tallink on Superstari juba ära müünud, ning hetkel renditakse seda kuni Megastari valmimiseni, kirjutab väljaanne.

Reis kahe pealinna vahel peaks Megastariga kestma vaid kaks tundi ning seega kärbiti kajutite arvu juba planeerimisfaasis. Kajuteid on uues laevas vaid 47, kuigi reisijaid mahub laeva 2800.

Tallink üritab lühikesest reisist aga maksimumi võtta ning seda tehakse eelkõige ostuvõimaluste laiendamise abil. Läbi kahe korruse laiuva kaubanduskeskuse üldpind on 2800 ruutmeetrit. Superstariga võrreldes on seal ka kordades rohkem kassasid.

Suurest kaubanduskeskusest ning 2800 reisijast hoolimata pole Megastari pardal aga ühtegi tavapärast päästepaati. Nimelt muutub Meyeri Turu tehases valmiv laev häda korral ise suureks päästepaadiks.

Laeva kavandamisel ja ehitamisel on lähtutud Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) nn safe return to port turvanõuetest.

Soome liiklusturvalisuse ameti Trafi mereliikluse juht Tuomas Routa nimetab 2010. aastal heaks kiidetud turvanõudeid suureks sammuks reisilaevaliikluse parandamisel, sest tavapärase reisijate päästepaatidesse- või parvedele evakueerimisega seonduvad samuti mitmed riskid.

"Megastar lähtub uuest ideest, et reisilaeva parim päästepaat on laev ise. Laev peab saama tõeliselt suuri kahjustusi, et jõuda olukorrani, kus reisijaid tuleb evakueerida," märkis Routa.

Seega peab laev olema võimeline jõudma iseseisvalt lähimasse sadamasse kõikide tõenäoliste õnnetuste puhul. Sellisteks on näiteks tulekahju või leke.

Tallinki laevade tehnilist ja ohutusalast tööd juhtiv Tarvi-Carlos Tuulik selgitas, et Megastar on vertikaalselt jaotatud neljaks osaks.

Laeva osadeks jaotamist on aastakümneid kasutatud näiteks tulekahju leviku tõkestamiseks, kuid Megstari puhul on uus see, et kõikidel olulisematel süsteemidel on tagavarasüsteemid. Tagavarasüsteemid on laevas näiteks mootorit, juhtimist ja energiatootmist puudutavate küsimuste puhul. Kui mootoris peaks tekkima tulekahju, siis see suletakse, ning võetakse kasutusele tagavaramootor.

"Lisaks tagavarasüsteemidele on hoolitsetud ka reisijate heaolu eest. Igasse ossa on varutud sööki ja jooki ning hoolitsetud on ka ventilatsiooni eest," lausus Tuulik.

Tuulik rõhutas, et reisijate jaoks uued turvasüsteemid mingeid nähtavaid muudatusi kaasa ei too.

"Reisijad midagi uut teadma ei pea. Õnnetuse juhtudes suunavad sildid ja viidad reisijad järgmisesse ossa selle asemel, et need suunaksid reisijaid kogunemispunktidesse," lisas ta.

Uue turvasüsteemi tõttu pole Megastari jaoks enam tavapäraseid päästepaate vaja. Loomulikult on laeval mõned MOB-paadid, mis on mõeldud üle parda kukkunud reisija päästmiseks.

Kui aga kõigest hoolimata tekib vajadus, et inimesed tuleb Megastarilt evakueerida, on laeva kuues kogunemispunktis olemas täispuhutavad päästeparved. Iga reisija jaoks on päästeparvel koht olemas.

Sarnane turvasüsteem on Läänemerel ka Viking Line'i LNG-parvlaeval Viking Grace.

Toimetas
Laur Viirand

Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Samal teemal

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Kommenteerimine on lubatud registreeritud kasutajatele!Olete sisseloginud kui {{userAlias}}
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Autendi ja kommenteeri ID-kaardiga.
Lisa uus kommentaar