Estonian Air jätab mööduvasse aastasse lahendamata küsimusi, NAG kogub vapralt lennujõudu
ERR-i raadiouudised vaatasid tagasi Eesti majandusmaastiku 2015. aasta suursündmusele: Estonian Airi ja Nordic Aviation Groupi positsioonidevahetusele Eesti õhus. Eesti esimese rahvusliku lennukompanii pankrot tekitas küll nukraid tundeid ja mõnel pool paksu pahandust, kuid tulevikku vaadates võib värskelt lehelt alustanud NAG-ile ennustada helgemat tulevikku.
"Meil kõigil on hea meel teid tervitada siin, Estonian Airi pardal, lennul Amsterdami," tervitab kapten reisijaid 2015. aasta 1. oktoobril Tallinna lennuväljal.
"Tänase rahvusvahelise muusikapäeva puhul on meil suur au oma lennuki pardal võõrustada kahte suurepärast Eesti muusikut. Torupilli mängija Sandra Sillamaa ja rahvusooper Estonia tenor Oliver Kuusik esitavad oma palad 14 kilomeetri kõrgusel. Kogu meeskonna poolt soovin teile meeldivat lendu ja ilusaid muusikalisi elamusi."
Oktoobrikuu alguseks oli juba mitmeid kuid olnud kosta kuulujutte, et Estonian Airi uurimise asjus võib tulla Euroopa Komisjoni konkurentsiametist põrutavaid uudiseid.
Tollane muusikapäeva kontsert lennuki pardal - tagantjärele näib see nagu Estonian Airi luigelaul. Nädal aega hiljem loodigi ettevõte Nordic Aviation Group ehk n-ö uus rahvuslik lennufirma. Viis nädalat hiljem, 7. novembril, tegi Estonian Air viimase lennu.
Eesti riik oli varasematel aastatel rahvuslikule lennufirmale andnud ebaseaduslikku abi ja see raha oleks tulnud Euroopa Komisjoni käsul ettevõttest välja võtta. Kuna lennufirmal suuri varasid ei ole, otsustati Estonian Airi tegevus lõpetada.
Aga nüüd tuleks vaadata tulevikku. Nordic Aviation Groupi jaoks pole algus olnud kerge. Estonian Airist jäänud turutühimiku pärast käib kõva võitlus ja sisseostetud teenus pole olnud laitmatu. Ka avalikkus pole läbi ajakirjanduse uue ettevõtte suhtes üleliia armuline olnud.
"Eks see oma laps on ikka see, keda rohkem pekstakse," kommenteeris Nordic Aviation Groupi tegevjuht Jaan Tamm. Pole midagi teha, tuleb edasi pingutada, väitis ta.
"Pool aastat tagasi ei andnud avalikkus ka Estonian Airile väga armu - ikka leiti siit või sealt mõni viga. Nii kui Estonian Air oma tegevuse lõpetas, räägiti jällege, kui hea ja armas kõik oli; kodune. Ega me ise ka kõikide asjadega rahul ole, aga üleminekuperiood tuleb lihtsalt üle elada ja teha oma parim," rääkis Tamm.
NAG-i plekkideta minevik tagab kindlama tuleviku
Tõele au andes ei ole ärajäänud lendude statistika Euroopa kontekstis midagi ebanormaalset. Küsimus on hoopis selles, millega uue riikliku lennufirma tegevust võrrelda.
"Võib-olla töötas [Estonian Air] lõpuperioodil liiga hästi. Tegelikult on baas, millega [NAG-i] võrrelda tugev. Kindlasti liigume sinnapoole, et saada ise paremaks," sõnas Tamm.
Nagu oli Estonian Air oma tegevuste viimastel kuudel - sellist lennufirmat meil vaja olekski, usub ettevõtte kunagine juht ja hilisem nõukogu liige Erki Urva.
"Tõsi ta on: sel aastal läks ettevõttel päris hästi ja suvekuudel teeniti kasumit. See tuli sellest, et enam ei üritatud hüpata üle oma varju ega üritatud saada mingit plahvatuslikku kasvu, mida on väiksel turul tegelikult võimatu saada. Seega lennati ärireisijatele kõige vajalikemasse sihtkohtadesse kaks korda päevas, lisaressursile otsiti ja leiti tegevust väljaspool Eestit," meenutas Urva.
Estonian Airi tegevusele sarnast ärimudelit kavatseb järgida ka Nordic Aviation Group. Aga ühe erinevusega: varasemast rohkem tuleb teha koostööd teiste lennufirmadega, arvas ettevõtte tegevjuht Jaan Tamm.
"Eks Estonian Airil oli ka selline ajalooline pärand. Kuna ta oli Euroopa Komisjoni uurimise all ning tulevik oli ebaselge lisaks turule ka partnterite jaoks, ei tahetud [meiega] väga pikaajalisi lepinguid teha. Nordic Aviationi positisoon on oluliselt parem. Oleme värskelt alustanud, korralikult kapitaliseeritud, suudame olla ise selge visiooniga partner," ütles ta.
Tamm on kindel, et laia suhtlusvõrgustikuga ja selget sihti hoidval NAG-il on kindlasti lihtsam teistega ühist keelt leida.
Veel vana aasta sees kuulutati välja Estonian Airi pankrot. Võlausaldajate koosolek on kokku kutsutud 15. jaanuariks.
Euroopa komisjon pole seni otsuse täisteksti avaldanud, sest nende sõnul on Eesti riik selle suures osas ärisaladuseks kuulutanud. Vastuseta küsimusi on palju. Võib-olla jäävadki need ajaloolaste lahti muukida ja vastata.
"Meil oli väga meeldiv olla koos teiega meie lennuki pardal ja kuulata väikest õhukontserti. Loodame, et ka teie jaoks möödus lend meeldivalt. Soovime teiel kõigile meeldivat kojujõudmist ja peatse kohtumiseni," jättis Estonian Air muusikapäeval oma klientidega hüvasti.
Meenuta Estonian Airi tegevust rahvusliku lennukompaniina ka loost "Galerii: Eesti Õhku jagus ligi 24 aastaks".
Vaata "Aktuaalse kaamera" kokkuvõtet Estonian Airist artiklile lisatud videost.
Toimetaja: Greete Palmiste