Siim Kallas Rail Balticust: mina ei näe trassi muutmise võimalust
Endine Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas ütles, et tema ei näe võimalust muuta juba kokkulepitud Rail Balticu trassi.
"Põhimõtteliselt on vist nii, et see rong on läinud. Ma tean, mis seaduses kirjas on: seal on trass Tallinn-Riia-Kaunas-Varssavi, see on üks osa Põhjamere ja Balti mere koridorist, seal pole mainitud Tartut ega Pärnut. Aga see konkreetne trass on kokku lepitud valitsuste vahel. See on legitiimne, see trass on ära legitimeeritud ja otsustatud, et see on see trass," rääkis Kallas "Ringvaates".
"Mina küll ei näe, kus on selle trassi muutmise võimalus. Ma lihtsalt ei näe. Ametnikud seda muutma ei hakka. Siis peaks ju olema poliitiline otsus selle muutmise kohta ja see läheb 6-7 aastat tagasi. Aga siis on järgmine eelarveperspektiiv - enam sellist rahastamist ei tule," lisas ta.
Eesti ühiskonnategelased on kirjutanud Rail Balticu kohta kriitilise kirja, milles ütlevad muu hulgas, et raudtee pole tänapäeval konkurentsivõimeline, kuna seda kaudu ei reisita ja Eestil pole ka kaupu, mida raduteel vedada.
Siim Kallas tõi aga näite, et kui kunagi oli Euroopas kaks kõige koormatumat lennuühendust Madrid-Barcelona ja Milano-Rooma, siis pärast kiirrongi sõitmahakkamist lennureisijate arv vähenes. Samuti ei ole tema sõnul Pariisi ja Brüsseli vahel lennuühendust, vaid sel marsruudil käib vaid rong.
"Teine asi on see, et need rongid on nii mugavad, et kui sõiduaeg mahub viie tunni ümber, siis inimesed eelistavad sõita rongiga. Tallinnast saab viie tunniga päris kaugele. Reisimine kasvab," ütles ta.
"Kaupadega on niisugune asi, et me täna arutame, et meil pole 30 aasta pärast ei inimesi, ei kaupa. Mis meil siis siin on 30 aasta pärast? Ja me ei prognoosi seda ette. Me teame ainult seda, et sellised suured infrastruktuuri projektid ergutavad majandustegevust selles piirkonnas. Seda ei oska täna täpselt keegi välja arvutada. Mingid arvutused on tehtud, mis näitavad, et asi tuleb toime," lisas Kallas.
Samuti kritiseeritakse, et uus raudtee ei ühildu Eestis olemasoleva raudteega
"See on kogu Euroopa raudteevõrgustiku projekti üks põhitingimus - kõik uus, mis ehitatakse on Euroopa laiusega. See on väga tugeva poliitilise alatooniga teema, sest seda 1520 mm raudteed käsitletakse Venemaal kui Vene riigi olemuslikku tunnust ja igasuguseid katseid sellest transpordivõrk lahutada, vaadatakse väga valuliselt. Me liidame ennast Euroopaga," selgitas Kallas.
Toimetaja: Merili Nael