Arengud Tallinna ühistranspordis: valideerimisvõimalused laienevad (2)

(Foto: Siim Lõvi /ERR)
Merilin Pärli
15.08.2016 12:48
Rubriik: Majandus

ID-kaardile üle Tallinna ühistranspordisüsteem kaardi puudulikkuse tõttu minna ei saa, kuid alternatiive rohelisele ühiskaardile on üha juurde tulnud. Uuest aastast tuleb ühistransporti ka täiendav validaator, mis hakkab lugema QR-koodi.

Linna senine hankeleping ühistranspordi valideerimissüsteemi haldava OÜ-ga Ridango lõppeb 20. septembril, uue hanke võitis sama ettevõte.

Lepingust tingituna peavad uuest aastast jõudma bussidesse-trammidesse ka mugavad võimalused valideerimiseks neile, kes tulevad Tallinna vaid mõneks päevaks, mistõttu pole mõistlik hakata rohelist ühiskaarti ostma. Niisiis tekib uuest aastast juurde võimalus valideerida end ka QR-koodi abil, mida saab validaatorile näidata kas telefonist või väljatrükituna. Seda aga vanad validaatorid lugeda ei oska, mistõttu paigaldatakse kõikidesse ühissõidukitesse juhikabiini kõrvale täiendavad validaatorid, mis "söövad kõike", nii ühiskaardi kui QR-koodi viibet.

Lisaks on Tallinnal sõlmitud ristkasutusvõimalused mitmete omavalitsuste ja transpordifirmadega, kelle kaardid käibivad samuti: nii saab Tallinnas end ühistransporti sisse möllida nii Tartu, Kohtla-Järve, Atko Grupi kui ka GO Busi kaartidega, samuti käibivad ISIC- ja ITIC-kaardid ning LHV ja Swedbanki kontaktivabad pangakaardid, samuti sügisest Tallinnas kasutusele võetavad e-õpilaspiletid. Samamoodi saab kõiki neid kaarte (ja ka Tallinna ühiskaarti) kasutada vastavalt nendes linnades või nende bussifirmade marsruutidel.

"Vähesed on tulnud selle peale, et näiteks Tallinnast Kuressaarde sõites polegi vaja eraldi piletit osta, piisab, kui viibutada ühiskaarti ja piletiraha läheb ise automaatselt maha," tõi Tiit Laiksoo Tallinna transpordiametist ERR.ee-le näite.

Tartus on kasutusel ka valideerimist hõlbustavad kleebised, mille võib kleepida näiteks mobiiltelefonile või rahakotile. See vabastab tüütust kaardiotsimisest. Paraku pole tartlased neid kuigi varmalt lettidelt haarama kippunud.

Ridango juhatuse liige, müügijuht Argo Verk ütles ERR.ee-le, et kleebised toodi Tartus müüki käesoleva aasta alguses ja neid toodeti esiotsa 20 000 tükki. Läbi neid aga müüdud veel pole.

Kas ka Tallinnas kleebised kasutusele võetakse, pole veel arutuse all olnud. Laiksoo Tallinna transpordiametist leiab, et selle üle peaks otsustama Ridango, kuivõrd see on nende ärihuvi võimalikult palju kasutajaid ühistranspordisüsteemile leida, Verk aga ütleb, et selline asi vajab transpordiameti otsust. Nokk kinni, saba lahti.

"Päris oma peaga me selliseid otsuseid vastu võtta ei saa. Juttu on sellest olnud küll, aga see ei ole meie jaoks esimene prioriteet, millega tegelda," ütles Verk. "See tuleb transpordiametiga kokku leppida, et tuleb täiendav andmekandja, ka müügivõrgu osalised peavad selle otsusega nõustuma, siis tuleb need ka kujundada, tellida ja valmistada," kirjeldas Verk protsessi.

Valideerimisest lahti ei saa

Valideerimisest lahti aga linnas, kus käibib tasuta ühistransport, ikkagi ei saa. Seda peetakse jätkuvalt vajalikuks andmete kogumiseks, mille pealt tehakse liinivõrgu optimeerimise otsuseid.

Laiksoo selgitas, et kuna transpordiametis endas sobivaid spetsialiste võtta polnud, telliti töö sisse Tallinna tehnikaülikoolilt, kes pidi oma ettepanekud liinivõrgu optimeerimiseks juba eelmisel suvel üle andma. Paraku pole tellitud tööd siiani laual. Põhjus: lähteandmeid otsustamiseks on liiga vähe, ainuüksi valideerimisinfost ei piisa.

"Meil ei piisa ainult teadmisest, et inimene sõitis Vabaduse väljakult Tammsaare teele. Meil oleks vaja teada ka seda, kust ta tuli, enne kui bussile läks, ja kuhu ta pärast sealt Tammsaare teelt edasi läks. Äkki ta pidi terve kilomeetri veel edasi kõndima?" viskas Laiksoo õhku. "Ainuüksi valideerimised meile seda infot ei anna."

Mujal maailmas, kus e-riik nii arenenud pole, ometigi saadakse selle info kogumisega hakkama. "Mujal tehakse tihti küsitlusi, aga need on väga-väga kallid," selgitas Laiksoo.

Seega tuleb ikka edasi valideerida, lootuses, et iga kübe annab vajaliku panuse liinivõrgu optimeerimiseks - et ikka tegelikult ka bussiga sinna saaks, kus avalikku teenust pakutakse.


Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Kommenteerimine on lubatud registreeritud kasutajatele!Olete sisseloginud kui {{userAlias}}
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Autendi ja kommenteeri ID-kaardiga.
Lisa uus kommentaar

täna etv-s

foto
Kapital
Täna 21:40

Keskpäraste juhtidega saavutatakse keskpärased tulemused. Aga kas riigis, kus on tööga hõivatud vaid 653 000 inimest, on üldse võimalik leida häid juhte? Selliseid, kes sobiks idufirmade etteotsa või juhiks vägesid juba küpsevates firmades?

täna vikerraadios

foto
Reporteritund. Uue aasta riigieelarve ja maksumuudatused
Täna 14:05

Taas on moes kobarseadused ning maksumuudatusi tehakse mitte enam nädalaid ja kuid, vaid päevi ja tunde kuluvate analüüside tulemusel.
Kas see on stabiilses ühiskonnas mõeldav või on uuel koalitsioonil siiski õigus oma poliitilist tahet ellu viia?
Uue aasta eelarvest ja maksumuudatustest räägivad Kalvi Kõva (pildil) sotsiaaldemokraatlikust erakonnast, Martin Helme EKREst, Remo Holsmer reformierakonnast ja Kersti Sarapuu keskerakonnast.

Saatejuht on Mirko Ojakivi. Kuula 8. detsembril kell 14.05.

R2 aastahiti hääletus