Komisjon ei rahuldanud Väinamere Liinide vaidlustust hankel mittekvalifitseerumise kohta
Riigihangete vaidlustuskomisjon (VAKO) otsustas jätta rahuldamata Väinamere Liinide vaidlustuse majandusministeeriumi riigihankes mittekvalifitseerumise kohta.
VAKO põhjendas, et Väinamere Liinid ei suutnud kinnitada, et tal on hankelepingu täitmise tagamiseks vähemalt 5 miljonit eurot või et tal on võimalik neid vahendeid saada. Kuigi ettevõte esitas Swedbanki kinnituskirja, märkis pank, et ei võta sellega mingeid kohustusi. Sellest tulenevalt ei ole VAKO hinnangul Väinamere Liinidel see tingimus täidetud.
"Pakkuja on esitanud tingimuslikud kinnitused, mis ei ole vastavuses hankedokumentides sätestatud tingimustega," seisis VAKO protokollis.
Samuti ei ole Väinamere Liinid VAKO teatel esitanud kinnitust nelja parvlaeva omamise või kasutusõiguse kohta.
"Kinnitusest nähtub, et vaidlustaja kinnitab kolme nõuetele vastava reisiparvlaeva omamist või nende kasutamise õigust seisuga 01.10.2016. Neljanda parvlaeva kohta märgitakse, et pakkuja on pidanud selle tellimiseks läbirääkimisi ning sõlminud eelkokkuleppe, kuid kasutuselevõtu kuupäeva saab pakkuja nimetada alles pärast lõpliku ehituslepingu sõlmimist. Seega kinnitab Väinamere Liinid OÜ sõnaselgelt, et 01.10.2016 on tema omandis või kasutuses kolm, mitte neli nõuetele vastavat reisiparvlaeva," selgitas komisjon.
Majandusministeerium tunnistas "Aktuaalsele kaamerale", et komisjoni otsus oli pigem ootuspärane, kuigi sõltumatu organi otsuses ei saa kunagi kindel olla. "Me näeme ka teise riigihangete vaidluskomisjoni vaidlust sellisena, et meie argumendid on seal pädevad," märkis ministeeriumi esindaja.
Majandusministeeriumi suvel väljakuulutatud riigihankele saarte ja mandri vahelise parvlaevaliikluse korraldaja leidmiseks esitas dokumendid ainult Väinamere Liinid, kuid ministeerium otsustas septembri lõpus, et ettevõte hankel ei kvalifitseerunud.
Väinamere Liinid esitas VAKO-le vaidlustuse, milles palus tunnistada ministeeriumi otsus ettevõtte kvalifitseerimata jätmise kohta kehtetuks.
Majandusministeerium läks vedaja leidmiseks edasi läbirääkimistega hankega ning kuulutas selle tulemusel võitjaks Tallinna Sadama. Ministeeriumi teatel on Tallinna Sadamale makstav dotatsioonisumma 10 aasta peale umbes 200 miljonit eurot, mis on ligikaudu 60 miljonit vähem kui konkureeriva pakkumise puhul.
Rahandusministeerium aga teatas eelmisel nädalal, et kogu läbirääkimistega peetud parvlaevahange tuleks kehtetuks tunnistada. Ministeerium algatas järelevalvemenetluse, eesmärgiga kontrollida hankemenetluse liigi valiku õiguspärasust.
Hanke tingimus oli, et reisiparvlaevad peavad võimaldama aastaringset, iseseisvat ilma välise puksiir- või jäämurdeteenuseta vedu.
Iga laev peab mahutama vähemalt 150 sõiduautot või kümme autorongi. Päästevahenditega varustatud sõitjakohti peab olema reisiparvlaeval vähemalt 600 sõitjale, sealhulgas sisesalongis peab olema istekohti vähemalt 400.
Toimetaja: Merili Nael