Rõivas: häälekas Parts ei teinud parvlaevade küsimuses lõpuks poolt kärbsepesagi
Peaminister Taavi Rõivas avaldas riigikogu infotunnis nördimust, et eelmise valitsuse majandusministri tegematajätmised seoses saarte parvlaevaühendusega on pannud praeguse ministri kriitikatulva alla.
Rõivas tuletas meelde, et eelmine valitsus andis 2013. aasta septembris toonasele majandusministrile Juhan Partsile (IRL) mandaadi viia ellu ministri poolt pakutu ehk omandada riigile parvlaevad.
"Juhan Parts tuli valitsusse ja küsis mandaadi, et osta need laevad Tallinna Sadamale. Ta sai selle mandaadi. Valitsus ütles: jah, ole hea, tee ära!" rääkis Rõivas riigikogu ees.
Valitsusjuht rõhutas, et kui tema valitsuskabinet 26. märtsil ametisse asus, ei olnud majandusministeerium valitsuse otsuse täitmiseks reaalseid samme astunud.
"Miks see läks nii, et Juhan Parts küll rääkis aastaid, väga häälekalt seejuures, et tuleb lahendus leida, aga tulemuseks polnud poolt kärbsepesagi, tuleb küsida Juhan Partsi käest," lausus Rõivas IRL-i saadiku Siim Kiisleri küsimustele vastates.
Rõivas lisas, et reaalseid asju on tänane minister Urve Palo suutnud selles valdkonnas teha rohkem kui Juhan Parts seitsme aasta jooksul.
"Me mäletame umbes poolteist aastat kestnud läbirääkimisi nende laevade omandamiseks riigile. Mis neist läbirääkimistest sai? Läbi kukkusid! Ei tulnud Juhan Partsil välja," lausus tavapärasest emotsionaalsemalt esinenud peaminister.
Rõivase kinnitusel pidi Urve Palo tööle asudes alustama nullist ja otsima sellest hetkest alates kõige soodsamaid lahendusi.
Sel nädalal selgus, et Palo poolt välja kuulutatud hankele tuli vaid üks pakkumine ja selle esitas tänane operaator Väinamere Liinid.
Peaministri sõnul pole teada, kas see kvalifitseerub või mitte, kuid alati jääb majandusministeeriumil võimalus alustada otseläbirääkimisi, kas siis praeguse pakkujaga või Tallinna Sadamaga, et leida parim võimalik lahendus.
“Peaministri väide, et Urve Palo pidi tööle asudes alustama nullist, on häma,” vastas endine regionaalminister Siim Kiisler peaminister Rõivase avaldusele.
Kiisler tuletas meelde, et Rõivas oli ka eelmise valitsuse liige, mis otsustas aasta tagasi, et riik peab endale laevad hankima. Vaatamata Reformierakonna kolme liikme vastuseisule Tallinna Sadama nõukogus tegi sadam riigihanke korraldamise otsuse juba siis.
“Kui ajutine valitsus ei oleks laevade ostuhanke osas teinud kannapööret, oleks riigil olemas kolm laeva ja neljas oleks ehitamisjärgus. Ajutine valitsus ei oleks pidanud muud tegema, kui nõudma, et Tallinna Sadama juba algatatud laevade ostmise lõpule viiks,” arvas Kiisler. “Kui kogu praamisaaga läheb selles suunas, nagu mulle tundub, siis võttis Rõivas täna öelduga vastutuse riigile kahjuliku tehingu eest,” märkis ta.
Toimetaja: Priit Luts, Kertu Loide