Pakkumised kõrvuti: Väinamere Liinide odavamad laevad ei kaalunud kallimat teenust üles
Kuigi Väinamere Liinid oleks pakkunud riigile märksa soodsamat võimalust parvlaevad 10 aasta pärast välja osta, ei kaalunud see Tallinna Sadama soodsamat veoteenuse pakkumist üles.
Majandusministeerium kõrvutas täna esimest korda avalikult parvlaevateenuse hanke pakkumised ja selgitas veel kord, miks võitis just Tallinna Sadam.
Pakkumiste puhul vaadati kahte komponenti: veoteenuse osutamise kulu 10 aasta jooksul ning laevade väljaostu kulukust kümne aasta pärast. Seejuures laevade väljaost on riigile võimalus, mitte kohustus.
Veoteenuse maksumuse puhul vaadeldi, kui palju maksab üks reis ning kui palju soovib ettevõtte iga aasta eest saada fikseeritud tasu. Mis veelgi tähtsam, kui suureks osutub muutuv- või nn periooditasu, mida igal aastal korrigeeritakse vastavalt palkade muutusele ja üldisele tarbijahinnamuutusele.
Pakkumise teine pool oli laevade väljaostukulu, kus pakkujad esitasid hinna, mille eest nad on valmis laevad kümne aasta pärast riigile müüma.
Väinamere liinide veoteenus 64 miljonit kallim
Kui ühe reisi maksumuses ja fikseeritud tasu küsimisel kahe ettevõtte pakkumised sisuliselt ei erinenud, siis Väinamere Liinide muutuvkulu osutus võrreldes Tallinna Sadamaga nii palju suuremaks, et riigile oleks veoteenuse kulu olnud 10 aasta peale kokku 64 miljonit eurot kallim.
Kui panna see summa nüüdisväärtusesse, tähendab see hinnanguliselt 43 miljonit eurot kallimat pakkumist. Raha nüüdisväärtus näitab, kui suur on tulevikus saadava või makstava raha väärtus täna.
Seevastu laevade väljaostuhind oleks 10 aasta pärast Väinamere Liinide pakkumise alusel olnud 41 miljonit ja Tallinna Sadama puhul 106 miljonit eurot. Kuid nüüdisväärtust ning asjaolu, et Tallinna Sadama laevad on 10 aasta pärast Väinamere Liinide laevadest uuemad, arvesse võttes pakkumiste vahe vähenes.
Nüüdisväärtuses oleks laevade väljaostuhind olnud Väinamere Liinide puhul 13 miljonit ning Tallinna Sadama puhul 26,5 miljonit.
Kokkuvõttes arvutas ministeerium välja, et tänases raha vääringus oli Tallinna Sadama pakkumine kokku 29,8 miljonit eurot soodsam.
Seejuures valem, mida ministeerium kasutas, oli pakkujatele hankes teada ning seal sai ise kulunumbrid sisestades kalkuleerida. Samuti ei vaidlustanud kumbki pakkuja valemit.
Majandusministeeriumi kinnitusel avalikustati kõik info, mille põhjal otsus langetati ja pakkumuste muud tegurid lõpptulemust ei mõjuta. Väinamere Liinid märkis aga "Aktuaalses kaameras", et pakkumised ei ole kogu mahus avalikustatud. Väinamere Liinid on kogu protsessi käigus kohtus vaidlustanud kümneid asjasse puutuvaid üksikasju. Ühegi vaidluse osas aga neile seni õigus pole jäänud.
PAKKUMISED JA ARVUTUSKÄIK
Parvlaevateenuse osutamine aasta lõikes:
Muutuvkulu komponendid:
Parvlaevateenuse maksumus 10 aasta jooksul:
Parvlaevateenuse väljaost:
Kogupakkumine nüüdisväärtuses:
Toimetaja: Priit Luts