Piimatööstuse juht: Jaapanis pole lihtne isegi kohtumisaega saada
Piimatööstuse E-Piim juht ning Eesti Piimaliidu juhatuse esimees Jaanus Murakas ütles, et Jaapanisse müümisel on suur potentsiaal, kuid asjad ei käi lihtsalt. Muu hulgas raskendab läbirääkimisi see, et Vene embargo järgselt on piima maailmaturuhind väga turbulentne ning seega pole kerge sõlmida ka kokkuleppeid.
Jaapanis viibiv Murakas rääkis Vikerraadio saatele "Uudis+", et Jaapanis ärisuhete loomiseks tuleb teha väga palju eeltööd, kuid kui äri juba käima läheb, on see üldiselt stabiilne ja pikaajaline.
"Ainult telefoni või kirjavahetuse teel ei ole siin võimalik ärisse jõuda. Jaapanlased on väga detailidesse minevad inimesed. Palju uuritakse enne tausta, võimekust ning kvaliteedikriteeriumitest kinni pidamist," selgitas ta.
Murakas on selle nädala jooksul kohtunud viie potentsiaalse partneriga, kellega lepiti eelnevalt kohtumisajad kokku. Mõned kohtumised toimusid ka Tokyost väljaspool, Osaka ja Kobe lähedal. "Jaapanis on üldiselt kõik väga suured firmad ning neid aegugi pole üldse lihtne saada. /.../ Kõik need kohtumised on olnud ühtpidi väga väljakutsuvad," rääkis ta.
"Eesti on nende jaoks väike ja tundmatu. Nad on varasemalt töötanud selliste riikidega Prantsusmaa, Saksamaa ja Holland."
Murakase sõnul raskendab olukorda see, et hinnad muutuvad praegu väga kiiresti ning seda pigem langevas suunas. "Ebastabiilne turg on muutnud läbirääkimised keerulisemaks. /.../ Kui me ühel nädalal räägime ühest hinnast, siis järgmine nädal on olukord juba muutunud ja see hind pole enam aktuaalne," selgitas Murakas. "Aga see pole takistuseks, sest turg on meile ühine."
Põhilised tooted, mida saab tema sõnul Jaapanisse eksportida, on juustud ning vadaku- ja lõssipulber. Võib-olla ka täispiimapulber. Samas ei saa Jaapanisse müüa täispiimatooteid, näiteks jogurtit. Seda ainuüksi vahemaa tõttu.
Murakase kinnitusel on praeguseks jõutud etappi, kus Jaapani võimalikud partnerid on ära teinud toodete laboratoorsed analüüsid ning alustatakse proovipartiide saatmisega.
Samas toonitas ta, et lepingute allkirjastamise osas ei tasu olla kärsitu. "Need asjad ei käi nii lihtsalt. Me peame andma inimestele aega neid asju seedida. Nii, nagu neile kombeks on. See käib selle ärikultuuri juurde."