Tasuta praamipileteid esialgu ei tule
Uue valitsuse plaan kehtestada tasuta bussisõit maakonnaliinidel ei laiene siiski praamisõidule, ehkki ka need on sisuliselt maakonnaliinid. Samas aga on piletiostu kontrollsüsteemis auk, mis võimaldab ebaausatel reisijatel tasuta sõita.
Tasuta maakonnasiseste bussiliinide kõrvale tasuta praamiühendust või riigisisest rongi- ja lennuühendust ei tule, sest selleks pole riigieelarves raha.
"Täna on laual maakonna bussiliinide täismahus doteerimine ehk siis liinide tasust vabaks muutmine. Meie eesmärk on muuta esmalt maakonnasisesed bussliinid tasust vabaks. Tänase seisuga ei ole riigieelarves vahendeid maakonnavaheliste liinide tasuta muutmiseks, sama seis on maakonnavahelise praamiliikuse korraldamisega," põhjendas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) avalike suhete nõunik Mihkel Loide ERR-ile. "Need suunad on õiged ning tuleb tulevikus kindlasti ära teha, kuid täna veel selle jaoks vahendeid ei ole."
Jänesed kasutavad süsteemi ära
Samas ei suuda praamilepingu täitmise eest vastutav TS Laevad kogu piletitulu laekumist garanteerida. Süsteemis on auk, mis võimaldab ärakasutamist: kui inimene ostab eelmüügist autopileti, peab ta ise deklareerima, mitu inimest autos reisib. Eelmüügipiletiga sadamasse sõites tõuseb aga tõkkepuu ise üles ning tee laevale on vaba - üldjuhul keegi ei kontrolli, mitu inimest autos on, on reisijad märganud. Nõnda on sagedasemad reisijad läbi hammustanud, et pole mõtet maksta mitme reisija eest, kui võib piirduda ka ühega, kuna tõenäosus pistelisse kontrolli sattuda on väike. Seda praktiseeriti juba Leedo ajal, kes üldse kontrolöre autode vahele ringlema ei saatnud. Selles osas on nüüd sõel isegi tihedamaks läinud.
Lauskontrolli siiski ei tehta, kuid TS Laevade juht Kaido Padar ei nõustu, nagu käiks see osa ärist üksnes aususe peale.
"Ei käi ainult aususe peale. Sadamates on piletikontrollid, kes vaatavad üle, kui palju on autos sõitjaid. Soovime, et statistika ja aruandlus oleks võimalikult õige ja läbipaistev," kommenteeris Padar. "Kindlasti on sõitjaid, kes otsivad võimalust nn jänese sõitmiseks, seda tuleb ette kõikides ühistranspordi valdkondades. Tegemist on mahuäriga, küll aga eeldame vedajana, et inimesed on ausad ja õiglased, aga loomulikult teeme ka pistelist kontrolli."
Kuna MKM on kontrollikohustuse andnud operaatorfirmale, eeldavad nad ka kontrolli täitmist.
„TS Laevad teostab riigiga sõlmitud lepingu alusel ka nii kassast kui eelmüügist ostetud piletite ja reisijate arvu kontrolli. Ministeeriumil selles osas vedajale etteheiteid pole,“ on ministeeriumi ametlik kommentaar Loide vahendusel.
Tegelikult aga puudub ministeeriumil ülevaade, kas ja kui palju piletitulu ebaausate reisijate tõttu saamata jääb. Võiks ju kehtestada lihtsalt autopileti, mis ei sõltuks reisijate arvust, ent seda ei saa TS Laevad ise otsustada, sest piletiliigid tellib neilt ministeerium.
"Pileti hinnad, soodustused ja ka muud põhimõtted määrab MKM. Meie täidame lepinguga võetud kohustusi," teatas Padar.
Ministeerium ei tõtta piletitüübi muutmist lubama.
"Uuel aastal, pärast esimese „töökvartali“ lõppu ja tulemuste ülevaatamist saame ka paremini hinnata vajadusi muudatusteks näiteks kontrollisüsteemis või piletigruppides," ütles Loide.
Sellest kommentaarist ei nähtu, et tasuta praamisõit niipea teemaks võiks tõusta. Samamoodi jäävad tasuliseks ka riigisisesed rongi- ja lennukipiletid.