Fotod Türgist: praamide valmimise venimine tõi sadama nõukogu erakorraliselt kokku
Tallinna Sadama nõukogu oli sunnitud möödunud nädalal erakorraliselt kokku tulema, et arutada, mis saab, kui parvlaevad õigeaegselt kohale ei jõua. Samal ajal valmistub TS Laevad Türgis esimest laeva, Leigrit üle võtma.
"Meil oli ainult üks teema - parvlaevadega seonduv," kinnitas Tallinna Sadama (TS) nõukogu esimees Aare Tark. "Arutuse all oli kogu temaatika - mis on hetkeseis, millal uued laevad tulevad ja milline on tõenäosus, et nad jõuavad õigeaegselt."
Targa sõnul peab TS juhatus olema valmis, et tagada 1. oktoobriks liinide teenindamine mahus, mida näeb ette majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga (MKM) sõlmitud leping ehk neli põhilaeva ja üks varulaev.
Kõige mustema stsenaariumi korral, mida arutati, ei jõua tähtaegselt liinile ükski uus parvlaev.
"See võib olla ka päevade küsimus – mõni jõuab päev või nädal hiljem kohale," selgitas Tark. "Aga kõige olulisem on, et liinid peavad olema igal juhul 1. oktoobril teenindatud."
TS Laevade juht Kaido Padar kinnitas, et varuvariandina arutatakse asenduslaevade rentimist uute valmimiseni. "Me ei osta enam, tahaks lühiajalisi rente. Valimstume kõige mustemateks stsenaariumiteks," kommenteeris Padar.
Sel nädalal alustatakse Türgis uue parvlaeva Leiger ülevõtmist, kuid Padari sõnul võib see võtta aega nädalast kuuni - sõltuvalt, kui palju märkusi koguneb ja kaua puuduste kõrvaldamine aega võtab. Laeva ülevõtmine on nagu uue korteri või maja ülevõtmine, ainult et mahud on palju suuremad, mistõttu võib ka puudusi rohkem koguneda ning nende kõrvaldamine kauem aega võtta.
"Elame päev korraga," ütles Padar.
"Juhatusele anti selge ülesanne tegelda plaan B-ga," kinnitas Tark. Ta selgitas, et ülesanne pole lihtne, kuivõrd sobivaid laevu ei seisa kai ääres jõude, vaid need on enamasti koormatud pikaajaliste liinilepingutega. Laev peab olema Eesti tingimustele vastava jääklassiga, mis sobiks sildumisega ja oleks valmis mahutama kindlal hulgal autosid ja reisijaid. Ning selliseid laevu tuleb leida kokku neli.
Ehkki praegu liini teenindavad laevad vastavad just nendele tingimustele, ei soostu ei Padar ega Tark nimetama, kas rendilepingu sõlmimist ka Leedo firmaga arutatakse.
"Leedo laevad on üks võimalustest," ütles Tark vaid.
Ehkki nõukogu on kinnitanud maksimaalse eelarve, millega juhatus asenduspraamide rentimisel arvestama peab, ei ole Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm nõus seda summat veel nimetama. Tema sõnul ei ole veel teada, millised on MKM-i trahvisummad, juhul kui uued laevad hilinevad - ka nendega tuleb rendilepingute sõlmimisel arvestada.
"Teeme asendusplaani ka juhuks, kui ühtki laeva ei tule. Neli laeva on 1. oktoobril igal juhul liinil," kinnitas ka Kalm. "Aga ärge muretsege, veel on suvi!" oli ta optimistlik.