Arstiteadusüliõpilased tahavad alkoholireklaami keelustamist ka internetis
Eesti Arstiteadusüliõpilaste Selts pöördus valitsuse poole, et toetada alkoholireklaami piiramise algatust, kuid lisaks senisele valitsuse plaanile peavad tudengid oluliseks alkoholireklaami keelustamist ka internetis.
Eesti Arstiteadusüliõpilaste Selts (EAÜS) leiab oma avalduses, et iseäranis tuleks piirata alkoholireklaami mõju noortele ja alaealistele.
"Ehkki Eesti Arstiteadusüliõpilaste Selts toetab Sotsiaalministeeriumi pakutud meetmeid, leiame, et nendega üksi ei peaks piirduma. Kuivõrd televisioon on muutunud noorte poolt järjest vähem tarbitavaks meediakanaliks ning üha enam kasutatakse internetipõhiseid meediakanaleid ja sotsiaalmeediat, on oluline alkoholireklaami täielik keelamine ka internetis. Sotsiaalmeedia on muutunud populaarseks alkoholitoodete reklaamimise vahendiks ning leitakse aina uusi võimalusi, kuidas noori haarata reklaami levitamisse. Alkoholireklaamina on tarvis käsitleda ka alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimist. Noored seostavad kaubamärki alkoholiga ja selle eksponeerimine mõjutab nende tarbimiskäitumist," seisab EAÜS-i valitsusele läkitatud avalduses.
"Alkoholi tarbimist mõjutavad mitmed tegurid ning reklaam on üheks nendest. Reklaami ja laiema turunduse abil on suudetud alkoholi seostada meie jaoks oluliste väärtuste, tegevuste ja sündmustega nagu näiteks vabariigi aastapäev, jalgpall, sünnipäevad ning jaanipäev. Olenemata sellest, et alkoholitootjate sõnul ei ole nende toodete reklaam suunatud alaealistele, omab alkoholireklaam suurimat mõju just alaealistele. 2009. aaastal jõudis Euroopa Alkoholi ja Tervise Foorumi teadlaste grupp alkoholireklaamiga seotud uuringute läbivaatamisel järeldusele, et noorte poolt nähtud alkoholireklaami maht mõjutab alaealiste alkoholi tarvitamist. Mida enam noored alkoholireklaamiga kokku puutuvad, seda varasemaks nihkub alkoholi proovimise iga ning seda suuremad on tarbitava alkoholi kogused. Mida nooremana aga alkoholi tarbima hakatakse, seda suuremad on tulevikus tarbitavad alkoholi kogused ning seda suurem tõenäosus on sõltuvuse arenguks. Seetõttu on alkoholireklaami piiramine tõhus meede alkoholitarvitamise ennetamiseks alaealiste hulgas, vähendades seeläbi ka nende poolt tulevikus tarbitavaid alkoholikoguseid," leiab EAÜS.
Arstitudengid ei mõista, miks ei ole alkoholireklaam sarnaselt tubakareklaamile juba täielikult keelatud, viidates sellele, et sarnaselt tubakale on alkohol oluline riskifaktor nii südame- ja veresoonkonnahaiguste, kui ka erinevate pahaloomuliste kasvajate tekkes. "Erinevalt alkoholist ei seostata tubakat aga õnnetuste, vägivalla ja mitmete sotsiaalsete probleemidega ning sellest tulenevate suurte sotsiaalmajanduslikke kahjudega," leiavad üliõpilased.
"Valitsus on rõhutanud, et Eesti noorte alkoholi tarbimise vähendamine on nende jaoks priorieet. Alkoholireklaami piiramine on üks kolmest WHO poolt soovitatud efektiivsest meetmest, mis seda saavutada aitaksid. Lähtudes ülal toodud faktidest, toetame kavandatava eelnõu eesmärki ja paneme ette sarnaselt tubakareklaamiga keelata alkoholireklaam internetis Eesti territoriumil ja käsitleda alkoholireklaamina alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimist," lõpetab EAÜS oma avalduse.
Toimetaja: Merilin Pärli