Atonen: Leedo arvab, et praamiliiklus on tema mängumaa, kuhu keegi teine ei tohi sekkuda
Kunagise majandusministri Meelis Atoneni hinnangul on Saaremaa Laevakompanii (SLK) käitumine olnud kinnine ja lepingupartneri ehk riigi suhtes ebaõiglane. Tema arvates ei saa üks mees arvata, et praamiühendus on ainult tema mängumaa, millele n-ö trügimise eest võib ta sisuliselt partnerile kätte maksta.
"Hea koostöö eelduseks on see, et mõlemad osapooled tahavad teha seda avatult," arvas Reformierakonna lihtliikme staatuses olev ettevõtja Atonen saates "Uudis+".
"Tänasel päeval aga üks partner lihtsalt ei anna infot ja iga infokildu, mis avalikkuses liigub, nimetatakse spekulatsiooniks, mida ettevõte ümber ei lükka," rääkis Atonen. Ta märkis, et tegemist ei ole normaalse ja tavapärane käitumisega lepingupartnerite vahel.
"Selline käitumine kinnitab tõsiasja, et SLK või Väinamere liinid või mis iganes nime all nad ei tegutseks, ei ole lepingupartnerid, kellega saaks pikaajalisi plaane pidada," arvas endine majandusminister.
Ta märkis, et eelmise valitsuse tehtud otsus, vahetada alates 2016. aastast teenusepakkujat, õigustab ennast järjest rohkem.
Meelis Atoneni arvates on SLK eesotsas Vjatšeslav Leedoga käitunud silmakirjalikult, sest mõne aasta eest kinnitasid ettevõtte omanikud, et soovivad saarlastele ja hiidlastele pakkuda kõige kvaliteetsemat teenust. "Nüüd tuleb välja, et see soov ei pruugi enam üldse väga oluline olla," tõdes Atonen.
Samas ei usu Atonen, et tegemist on kättemaksuga riigile, kuigi ta nentis, et mõned SLK-ga seotud inimesed võivad seda ka nii näha.
"Praamiliin mandri ja suurte saarte vahel on ju oluline avalik ühendus ning on tähtis aru saada, et seda doteeritakse riigieelarvest," ütles Atonen. Seetõttu on ka loomulik, et antud liinile parima teenusepakkuja leidmiseks korraldatakse aeg-ajalt riigihankeid.
"Selles kontekstis tundub pisut uskumatu, et mõni mees kujutab ette, nagu tema ongi aegade algusest kuni lõpuni mõeldud sinna monopoolset teenust osutama," kommenteeris Atonen Leedo käitumist. Tema sõnul lähtub kogu kättemaksu loogika Vjatšeslav Leedo aru saamast, et praamiühendus on tema mängumaa kuhu teistel pole õigust sekkuda.
Atoneni arvates on vabaturumajanduse tingimustes võimatu, et riigile osutab teenust ainult üks ettevõte, kes võidab kõik korraldatud hanked. "Aga vot praamiliikluses kuidagi suutis üks mees endale sellise positsiooni kätte mängida ja nüüd ongi niimoodi, kui keegi seda muudab, siis räägitakse, et mehel on õigus solvuda."
Atoneni sõnul üllatas teda, et riigi ja SLK vahelist lepingut pole aastate jooksul muudetud hoolimata sellest, et riigi poolne rahastus on kasvanud.
Tema arvates tuleks siinkohal vaadata ka eelmiste ministrite tööd, kes ei ole suutnud lepingutingimusi üle vaadata. Samas tõdes ta, et kui SLK soovib oma uued parvlaevad asendada vanade praamidega, siis on neil selleks juriidiliselt õigus olemas.
"Samas ei pea lepingupartnerid lähtuma pimedast juriidikast, vaid nad peavad lähtuma ka heast tahtest ja üksteise mõistmisest," arvas Atonen, kes leidis, et kui tegemist on saarlaste elu nii raskelt mõjutava otsusega, siis peaks teenusepakkuja andma taolistest otsustest tellijale varakult teada.
Samuti paneb endist majandusministrit imestama viis, kuidas Leedo ettevõtte teavitab avalikkust otsuse tegemisest.
"Saaremaa Laevakompaniil ja Vjatšeslav Leedol on olnud alati väga tugevad PR-nõustajad ning nad on riigiga väga hästi manipuleerinud, ministreid kukutanud, nagu nad on väga julgelt avalikkuses ka kelkinud. Kuidas nad siis nüüd ei suuda nii lihtsast muudatusest viisakalt ja korrektselt teada anda," küsis Atonen, kes lisas, et see on tema jaoks kõige suurem üllatus.
Toimetaja: Allan Rajavee