Laenureklaamide eelkontrolli plaani tabas kriitika
Riigikogu plaanib kehtestada igasugusele laenureklaamile eelkontrolli, mis kehtib nii suurpankade kodulaenule kui ka kiirlaenu pakkujatele. Sellele on vastu nii pangaliit kui ka tarbijakaitse. Laenuandjate hinnangul puuduvad reklaamide kontrollimiseks vajalikud kriteeriumid ja keelud.
Tarbijakaitse peaks plaanikohaselt üle kontrollima kõikvõimalikud laenu-, liisingu- või krediitkaardireklaamid, mis lähevad nii raadiosse, telesse, tänavapilti või internetti, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Me hindasime selle umbes 10-15 000 ühiku juurde. See tähendab ka kõiki väikseid reklaame, suuri, jätkureklaame, igasuguseid. Tegelikult see tähendab 2,5-3 haldusotsust päevas. Et kõigi nende otsuste peale võib üks või teine pool kaevata, see peab vajadusel ka kohtus vett pidama," nentis tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.
Reklaamitegijate hinnangul on plakatite või muu odavama reklaamitöö kontroll mõistlik. Küll aga on keeruline ette kujutada, et kõik reklaamid eelläbivaatuse jaoks valmis tehakse.
"Telereklaami tootmine on siiski üsna kulukas ettevõtmine," rääkis reklaamiagentuuri Zavod loovjuht Marek Reinaas. "Seetõttu kindlasti oleks praktiline, kui see eeltestimine ei tehta päris reklaamiga, vaid ideekavanditega, kus eksperdid saaksid hinnata, kas see idee vastab seadusele või mitte."
Laenuandjad ja pangaliit ei ole nõus pooliku lahenduse läbisurumisega - puuduvad konkreetsed reeglid ja kriteeriumid ning pole ka aimu, palju see kontroll aega võib võtta.
"Aga kui me räägime nüüd kiirlaenude reklaamituru ohjamisest, siis see ohjamine on täna jäänud pigem selle taha, et seaduses pole konkreetseid keelde," märkis pangaliidu tegevdirektor Katrin Talihärm.
Selle riigikogu töö lõpeb järgmisel nädalal. Enne seda töötatakse läbi kümned eelnõud päevas. Valitsuskoalitsioon on veendunud, et ka see eelnõu kuulutatakse veel enne valimisi seaduseks.
Toimetaja: Laur Viirand