Estonian Airi töötajad ootavad riigilt lubaduste täitmist, minister lükkab vastutust ettevõtte õlule
Eesti Ametiühingute Keskliidu (EAKL) esimehe Peep Petersoni sõnul ootavad likvideerimisel oleva Estonian Airi töötajad riigilt lubaduse täitmist, et töösuhe lõpetatakse viisakalt. Eile teatas ettevõtte juht Jan Palmer hoopis, et töötajatele pole koondamistasude maksmist plaanis.
Ametiühingud soovitavad valitsusel kohelda töötajaid sarnaselt reisijatega ja leida raha hüvitiste valutuks väljamaksmiseks oma reservidest.
Peep Petersoni sõnul pole hetkel veel teada, kui palju inimesi ootab Estonian Airis kohest koondamist, kuivõrd osa kontoripersonalist jääb veel mõneks ajaks ettevõttega seotuks, aidates teha toiminguid selle lõpetamiseks. Selge on, et pilootide ja salongipersonali teeneid enam ei vajata ning neid on Petersoni andmetel Estonian Airi peale kokku suurusjärgus 150 inimest.
"Kollektiivlepingu järgi kehtib nende töötajate koondamisel pikem etteteatamisaeg ja suurem hüvitis, kui seadus ette näeb. Näiteks 15 aastat ettevõttes töötanud lennukikaptenil oleks päevapealt, ilma etteteatamata koondamise korral õigus 10 kuu töötasu hüvitamisele," selgitas Peterson ERR-i uudisteportaalile. "Kõik muidugi sellise staažiga inimesed ei ole seal," lisas ta.
Täpset koondamistasude suurust ta nimetada ei osanud, kuid pidas realistlikuks hinnangulist suurusjärku 1,5-2 miljonit eurot. Estonian Airi juhatuse esimees Jan Palmer ütles eile, et töötajatel pole koondamistasude väljamaksmiseks erilist lootust. Petersoni teada ei ole ka ministeerium veel omapoolset initsiatiivi üles näidanud, et töölepingud viisakalt ja hüvitisega lõpetada, nii nagu reisijatele piletiraha kompenseeritakse.
Ametiühingu juht kinnitas, et ministriga veel suheldud ei ole, kuid see on plaanis. Küll aga istub Estonian Airi nõukogu esimehe toolil majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Ahti Kuningas, kes peaks koondamistasude küsimusega hästi kursis olema.
Majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michal põrgatas oma kommentaaris ERR-i uudisteportaalile vastutuse riigilt ettevõttele.
"Minu hoiak on, et Estonian Air peaks otsima võimalikult hea kompromissi töötajate jaoks. Ütlesin ka nõukogu esimehele, et likvideerimisprotsessis saab Estonian Air teha võlausaldajatele ettepaneku, et töötajad saaks oma koondamishüvitised," ütles Michal. "Kuna võlausaldajaid tuleb seaduse järgi võrdselt kohelda, kui ettevõte selle ettepaneku teeb, ja Eesti riik on võlausaldaja, siis kindlasti pärin rahandusministeeriumist üle, kuid minu hoiak on, et töötajad võiksid saada siin oma hüvitise ja seejärel tegeletaks ülejäänud nõuetega," leidis minister.
Lisaks pöördus ametiühing tööandja poole konkurentsipiirangu tühistamiseks, et kandideerimine uuele tööle oleks seaduslik, kuivõrd kuniks tööleping Estonian Airiga on veel lõpetamata, ei tohiks töötajad konkureerivasse ettevõttesse tööle kandideerida. Paljud piloodid loodavad tööle saada Adria lennukitele, mis opereerivad Nordic Aviation Groupi nimel.
"Otsepakkumisi tehtud ei ole, aga on suheldud üldises plaanis ja on öeldud, et konkursid kuulutatakse lähiajal välja. Laias laastus on piloodid kursis, mis tuleks läbi teha - instruktsioonikoolitus 3-4 päeva. Meie pilootide õnneks pole Adrias kasutusel oleva lennukitüübi oskajaid palju saada, kuid nemad valdavad seda tüüpi, see on nende oluline eelis," rõhutas Peterson.
Toimetaja: Merilin Pärli