Uuring: väikeettevõtjate huvi välisturgude vastu on leige

Video
Toomas Pott
17.02.2017 18:52
Rubriik: Majandus

Eesti väikese ja keskmise suurusega firmadest kavatseb vaid 8 protsenti siseneda tänavu uutele eksportturgudele, mullu oli selliste ettevõtete osakaal suurem. Lätis plaanib eksportturge vallutada 7 protsenti väikese ja keskmise suurusega ettevõtteist ning Leedus 14 protsenti, selgus SEB uuringust, milles küsitleti 4500 ettevõttest. Küll aga plaanivad ettevõtted senisest enam keskenduda koduturule.

Kõigis kolmes Balti riigis on vähenenud optimistlike ehk vähemalt 15-protsendilist käibekasvu prognoosivate ettevõtete osakaal ja suurenenud käibe langust eeldavate ettevõtete osa, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Eestis prognoosis optimistlikku kasvu kõigest 11 ja käibelangust 31 protsenti ettevõtjatest. Suures osas keskenduvad väikettevõtted koduturule ja innovatsioon on tagasihoidlik.

"Me otsime küll efektiivust, aga me ei ole võib-olla teinud hüpet oma toodete osas. Kui toota sama toodet kogu aeg efektiivsemalt, samas palgakulud kasvavad, siis see lisandväärtusele väga suurt muutust ei anna. Võib-olla peaks mõtlema, et äkki investeerida hoopis täiesti uude tootesse, mida saaks veidi kallimalt müüa," arutles SEB makroökonomist Mihkel Nestor.

Kokkuvõtlikult tegutsevad ettevõtjad ettevaalikult, laienemisplaanideta ja on äraootaval seisukohal. Nii on eksporditurgudele suunatud ettevõtete osakaal Leedus 29, Eestis 24 ja Lätis kõigest 21 protsenti.

"Võib-olla on vähene ambitsioon olnud selles mõttes mõistetav senimaani, kuni siseturg väga kiiresti kasvab. Sel aastal on taastumas inflatsioon, mis hakkab ära sööma sissetulekute kasvu ehk eratarbimise kasv ei saa enam sama kiire olema ja see on täiendav stiimul, et vaadata välismaale," rääkis Nestor.

Tema sõnul on aga positiivne, et vähemalt pooled ettevõtted kavandavad investeeringuid.

Balti riikides teedeehitusele ja mäetööstusele rasketehnika müügi ja hooldusega tegelev Märjamaa ettevõte A.K.K. arendusdirektor Kait Kuus tõdes, eelmine aasta oli firmale väga raske.

"Koduturg ongi kahjuks juba vägagi täis. Aga siin tulebki leida uusi, kas soodsamaid või kvaliteetsemaid või just innovaatlilisemaid lahendusi. Küll on aga A.K.K veel kasutamata teatud Skandinaavia brändide potentsiaal," ütles Kuus.

A.K.K näeb laienemisvõimalusi slaavi ja Hiina päritolu rasketehnika toomisega Eesti turule. Samuti investeeriti viimastel aastatel märkimisväärselt nii müügitingimuste kui ka remonditehnika parendamisesse.

Toimetas
Merili Nael

Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Kommenteerimine on lubatud registreeritud kasutajatele!Olete sisseloginud kui {{userAlias}}
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Autendi ja kommenteeri ID-kaardiga.
Lisa uus kommentaar