Palo: olen pettunud, et Tallinna Sadam hankel ei osalenud
Täna lõppenud mandri ja saarte vahelise parvlaevaühenduse haknele laekus pakkumine vaid seniselt operaatorilt Väinamere Liinid ning majandusminister Urve Palo on pettunud, et Tallinna Sadam sellel ei osalenud.
Saaremaa Laevakompanii (SLK) tütarettevõte kinnitas "Aktuaalsele kaamerale", et tänase pakkumise alusel riigi kulud praamiliikluse korraldamiseks varasemaga võrreldes vähenevad.
Prahtimistingimused on varasemast lepingust soodsamad. Samas suurendavad hanke kogumahtu investeeringud neljanda uue parvlaeva ehitusse, riigi tellimuse mahu kasv ning tõusev kütuseaktsiis.
Majandusministeerium alustab pakkumise hindamist.
"Kas olemasolev pakkuja kvalifitseerub, ma tõesti ei tea ja ma tõesti ei saa ka spekuleerida. Paari päeva pärast oleme targemad. Juhul kui pakkuja ei kvalifitseeru, siis on loomulikult olemas plaan B, millega me edasi läheme," rääkis Palo.
Minister lisas, et kui Väinamere Liinide pakkumine vastab hanke tingimustele, siis ettevõttega leping ka sõlmitakse. "Mul ei ole teist valikud, pean seaduse raames käituma," märkis ta.
Veel eelmisel nädalal saatis ettevõte ministrile kirja, mis heitis ette hanketingimuste klauslit, mis eeldab riigi õigust laevad 10 aasta pärast välja osta ning läbipaistvust firma koostööpartnerite majandustegevuse kohta. Palo peab kirja survestamiseks. Samas leiab SLK siiski, et nende tegevust hämaraks pidada ei saa.
"Vähem kui aasta tagasi käis pressist läbi väga põhjalik ülevaade meie laevadest, operaatorlepingutest, prahilepingutest. Ministeerium, kui oli meie laevaomanikuga läbirääkimises võimaliku ostu-müügi üle, sai kogu laevadesse puudutavat informatsiooni, nii et ma ei pea õigeks niisugust väljendust," rääkis SLK juhatuse esimees Tõnis Rihvk.
Praegune minister Urve Palo ja Tallinna Sadama juhatus heidavad ühtlasi eelmisele majandusministrile Juhan Partsile ette seda, miks ta vajalikke hankeid juba varem välja ei kuulutanud.
Parts kaamera ees kommentaare ei olnud nõus andma, kuid ütles, et tema tegi kõik endast oleneva. Oma kirjalikus vastuses ütles ta, et vaatamata Reformierakonna tagatoa vastutööle otsustas Tallinna Sadama nõukogu hanke välja kuulutada, kuna aga oli juba olemas kokkulepe koalitsiooni muutuseks, siis muidugi anti juhatusele märku, et seda nôukogu otsust ei täidetaks. Tema sõnul tulnuks ministril hoida poliitilist liini, et lobiste minema ajada.
Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil ei ole nõus väidetega, et ettevõtte nõukogu tegeles hankega seoses teadliku viivitamisega, kuni valitsuskoalitsioon vahetus.
Loodetavasti selgub juba nädala lõpuks, kas Väinamere Liinid hankele kvalifitseeruvad või mitte. Juhul kui tuleb uus hange välja kuulutada, siis on Tallinna Sadam valmis juba konkreetsete pakkumistega, mida nad otseläbirääkimistes laevaehitajatega on kokku leppinud, sellest ka osa võtma.
"Kaks aastat on aega ja ma ütlen veelkord, et meie tegeleme oma asjaga edasi nagu ministrile lubasime. Ma arvan, et meil on olemas ka lahendid, juhul kui neid tarvis on. Meil ei ole midagi sellist, mille puhul peaks ütlema nüüd, et minister on valesti teinud või sadam on valesti teinud," ütles Allan Kiil.
Kuna sadamal ei õnnestunud riigihankega laevaehitajaid leida, nad operaatorihankel ka ei osalenud.
Palo on aga pettunud, et Tallinna Sadam hankel ei osalenud.
"Mul on väga kahju, et Tallinna Sadam täna ei osalenud, vaatamata sellele, et juulis andsid lubadusi, ka meedia vahendusel, nii Tallinna Sadama nõukogu esimees kui ka juhatuse esindajad. Nad ütlesid, et teevad head tööd ja kindlasti hankel osalevad. Nad ei osalenud. Ja ma olen väga pettunud," rääkis Palo.
Toimetaja: Merili Nael