Tallinna lennujaam: lennufirmad on teadlikud segavatest ehitustöödest, kuid hilinejad testivad vastutulelikkust
Ööl vastu reedet pidi Viinist Tallinnasse suundnud Air Balticu lend maanduma hoopis Riias, kus sügavalt nördinud reisijatele anti väidetavalt vastuolulist teavet ümbersuunamise kohta. Tallinna lennujaama avalike suhete juhi Priit Koffi sõnul teadis lennukompanii, et Viinis valitsenud ilmaolude tõttu ei jõuta õigeks ajaks Tallinna, kuid hoolimata sellest otsustas siiski Austria pealinnast startida.
Kui ööl vastu neljapäeva suunati hilinenud Lufthansa Frankfurdi lend reisijaid teavitamata Helsingi lennujaama, siis ööl vastu reedet pidi samuti hiljaks jäänud Air Balticu Viini lend maanduma Tallinna lennujaama asemel Riias.
Viini lend pidi algselt maanduma Tallinnas kell 23.50 ehk 40 minutit enne lennujaama maandumisraja sulgemist, mis leiab aset kell 00.30 öösel.
"Riiga saabudes öeldi, et nüüd magate lennujaamas ja lend Tallinna väljub kell 6 hommikul," ütles reisija Kaili rahvusringhäälingule. Tema sõnul inimestele majutust ei pakutud ning bussiga reisijate saatmine Tallinna ei tulnud samuti kõne alla. Seejuures ei saanud inimesed kätte ka oma pagasit, mille nad lennujaamas üle olid andnud. "Osadel inimestel oli pagasis ravimid, üleriided ja muu vajalik," selgitas reisija.
Kaili sõnul oli naeruväärne ka see, et lennufirma otsustas keset ööd, kui Riiga läinud reisijad magasid, hakata inimesi üles äratama ning süüa pakkuma.
"Kui Tallinna lennujaam ütleb, et on kõiki ehitustöödest informeerinud, siis miks stardib suure hilinemisega Air Balticu lend Viinist olukorras, kus nad peaksid teadma, et hilinejaid Tallinna ei lubata," küsis Viini lennul olnud reisija.
Lennufirmadega on korduvalt kohtutud
Tallinna lennujaama avalike suhete juhi Priit Koffi sõnul on lennufirmasid algavatest töödest regulaarselt teavitatud. "Ennetavalt anti infot kogu aeg ja sel kevadel on toimunud lennufirmadega oma jagu kohtumisi ning kõigi ettevõtetega suheldi nii kirja kui ka telefoni teel /.../ kõik lennuettevõtted teavad seda, et kuni 00:30 kuni kell 6 hommikul on teatud öödel maandumisrada suletud," kinnitas Koff.
Ta möönis, et nii üleeilse Helsingis maandunud Lufthansa lennu ja ööl vastu tänast Riias maandunud Viini lennu puhul teadsid mõlemad ettevõtted, et nende lennuk jõuab Tallinna ajal, mil maandumisrada on juba suletud. "Miks nad siiski otsustasid startida, seda peab küsima juba lennufirmadelt endalt," nentis Koff.
Air Balticu Viini lennul olnud Kaili sõnul anti reisijatele ümbersuunamisest teada 10 kuni 15 minutit enne Riias maandumist, kuid reisijatele väideti, et täpsemad detailid selguvad lennujaamas.
"See jutt, mis Air Baltic meile rääkis muutus pidevalt, kuna lennukis öeldi, et Tallinna lennujaam on hakanud ette hoiatamat hakanud remonttöid teostama, kuid lennujaamas väidet, et ehitustöödega ollakse kursis," rääkis vastuolulist teavet saanud reisija.
"Absurdne olukord - lennukis laiutasid lennusaatjad käsi ja väitsid, et tegemist on erijuhtumiga ning et isegi nende stjuardesside asjad jäid Tallinna," lisas Kaili.
Ettevõtted katsetavad lennujaama vastutulelikkust
Lennujaama kõneisiku sõnul võib aga lennukompanii otsused mõjutada see, et kui vähegi tööde iseloom lubab, siis lubatakse lennukitel siiski maanduda.
"Me oleme püüdnud hoida rada lahti, et vastu võtta ka hilinejaid, aga sel juhul võib esiteks ehitusgraafik hakata venima ja teiseks, kui me hoiame lennurada kauem lahti, siis võib tekkida mure, et me jõua seda kell kuus avada, kuid alates sellest kellast hakkab meil tulema esimene hommikune laine lende," rääkis Koff.
Ta toonitas, et lennujaam peab maandumisraja täieliku turvalisuse, mistõttu on ajaline lõtk, mida jaam saab lennuettevõtetele pakkuda, tegelikult ülimalt väike.
"Me oleme lennukompaniidele rõhutanud, et ehitustööd plaanipäraseid lende ei mõjuta, aga kui me näiteks pühapäeval, mil lennurada oli kinni, võtsime Lufthansa lennu vastu veel kell 1.26 ehk pea tund aega hiljem, siis üleeilsete tööde juures ei saanud me enam lennu maandumist lubada, kuna hilinemine oli juba nii suureks läinud," selgitas Koff. "Kuna me oleme vastutulelikud olnud, siis on nii mõnelegi firmale jäänud soov proovida Tallinnas siiski ka pärast raja sulgemist maanduda," lisas ta.
Air Baltic teadis juba Tallinnast Viini lahkudes, et ei jõua
Ööl vastu reedet Riiga maandunud lennu puhul teadis Air Baltic Koffi sõnul juba Tallinnast Viini poole väljudes, et Austria pealinnas valitsenud halbade ilmaolude tõttu ei suudeta enne raja sulgemist Tallinna jõuda, mistõttu võeti tegelikult juba väljudes suund Riiale.
"Juba Tallinnast Viini lennates pidi lend juba tund aega Eestis ootama, kuna Viini lennujaam ehk sihtlennujaam ei andnud halbade ilmastikuolude tõttu luba õhku tõusmiseks. Siis läks kogu see tsükkel juba nihkesse," märkis Koff.
"See otsus tuli üsna kiiresti, et nad lendavad Riiga, sest seal on nende hub ehk baaslennujaam, sest sama lennuk pidi hommikul lendama Tallinnast Amsterdami /.../ Alguses oli lennufirmal plaan, et nad toovad inimesed bussidega Tallinnasse, kuid saades aru, et nad peavad niikuinii lennuki hommikul Tallinnasse tooma, siis nad ootasid lihtsalt Riia terminalis," nentis Koff.
Reede hilisõhtul Tallinna saabuvate lendudega probleeme tulla ei tohiks, kuna lennurada on ka öösel lahti, kuid see suletakse taas pühapäeva öösel vastu esmaspäeva.