Rõivas: edukas alkoholipoliitika põhineb järjekindlal aktsiisitõusul
Peaminister Taavi Rõivase arvates on töö- ja tervishoiuministri Jevgeni Ossinovski juhtimisel koostatud alkoholireklaami ja kättesaadavust piirava eelnõu tegemist alustatud valest otsast, mistõttu on see pälvinud ettevõtjatelt ka palju kriitikat. Tema hinnangul on osutunud kõige efektiivsemaks meetmeks valitsuse senine poliitika ehk kättesaadavuse piiramine läbi iga aastaste aktsiisitõusude.
Peaminister Taavi Rõivas nentis, et sotsiaalministeeriumi alkoholireklaami ja kättesaadavust piirava eelnõuga alustati valest otsast.
"Alati on mõistlik teha nii nagu tehti haldusreformiga ehk tuua põhimõttelised suunad ja eesmärgid valitsuskabinetti, kus need vaieldakse poliitiliselt läbi, ja seejärel oleks loogiline kaasata kaupmehi ning alles siis tulla välja konkreetse eelnõutekstiga," selgitas Rõivas.
Tema hinnangul tõusis vales järjekorras koostatud eelnõu tulemusena palju küsimusi ja alkoholitootjate poolt ka palju pahameelt. "Me peaksime kõiki asju, mida me teeme, hoidma väga selgelt fookuses ja käituma eesmärgi päraselt," märkis Rõivas.
Peaministri arvates vajavad tänases alkoholipoliitikas muutmist kaks asja. "Üks on see, et alaealistele ei oleks alkohol kättesaadav. Selles eelnõus on mõned meetmed, mis olukorda parandaksid ning näiteks kontrollostude ettepanekul on jumet," rääkis Rõivas, kes aga lisas, et kontrollostudega seoses on käsil veel mõned õiguslikud vaidlused.
Teise asjana peab riik oma alkoholipoliitika fookusesse võtma võitluse alkoholismiga. "Selle puhul on kõige tõhusam vahend hinnapoliitika, sest näiteks kui kriisiajal inimeste sissetulekud langesid ja alkoholihinnad aktsiisikasvu tõttu tõusid, siis alkoholitarbimine vähenes märgatavalt," rõhutas Rõivas.
Tema sõnul on valitsuse hinnapoliitika olnud järjepidev, sest igal aastal on aktsiise tõstetud. "Loomulikult oleme pidanud arvestama sellega, et aktsiisitõusu mõjutab nii alkoholi hinnatasemed nii Soomes kui ka Lätis," nentis peaminister.
Rõivas möönis, et ülejäänud sotsiaalministeeriumi poolt pakutavatest meedetest võib kasu olla, kuid see on veel arutamise koht. "Kindel on see, et aktsiisipoliitika efekti teiste meetmetega kindlasti ei saavuta," väitis Rõivas.
Ta rõhutas, et iga meetme puhul peavad ettepaneku positiivne ja negatiivne mõju olema tasakaalus ehk kuigi ühelt poolt võib meede vähendada alkoholitarbimist, siis teisalt võib sama seadusmuudatus tuua kaasa kaupmeestele põhjendamatuid kulutusi.
"Sellised asjad peavad olema ettevõtjatega läbi arutatud ning nende arvamust tuleb kuulata. Olen küllalt veendunud, et me leiame mõistliku lahenduse, mis on eesmärgi pärane aga lähtub ka kainest loogikast," arvas Rõivas.
Toimetaja: Allan Rajavee