Läti rahvusringhääling: Baltimaade koostöövõimetus seab Rail Balticu ohtu

Rail Balticu Harjumaa trassikoridori asukoha määramise avalik tutvustamine Rae kultuurikeskuses kahe aasta eest. (Foto: Postimees/Scanpix)
5.09.2016 12:11
Rubriik: Majandus

Ambitsioonika Rail Balticu projekti elluviimine on ohus, sest kolm Balti riiki ei suuda omavahel koostööd teha, väideti Läti rahvusringhäälingu telesaates "De Facto".

Projektiga on ajast maha jäädud ning paljud tähtsad otsused lepingute kohta on veel tegemata, seetõttu võib kogu projekt kokku kukkuda, kui venimisest häiritud Euroopa Liit peaks otsustama rahastamisest loobuda, vahendas lsm.lv saates räägitut.

Telesaates toodi välja, et kaks aastat tagasi loodud ühisettevõte RB Rail pidi võtma endale kogu vastutuse kiiraudtee kavandamise, ehitamise ja turunduse eest, kuid olukord on kujunenud selliselt, et iga riik vastutab oma terminalide rajamise eest eraldi, et kohalikele ettevõtetele tööd anda. Nii aga kaob võimalus ühislepingute kaudu raha kokku hoida.

Näitena koostöövõimetusest tuuakse Leedus juba rajatud Euroopa rööpmelaiusega raudtee, mis ühendab Kaunast Poola piiriga ning kulgeb paralleelselt olemasolevate nõukogudeaegsete rööbastega. Uued rööpad järgivad vana trajektoori käänulisust ning ei ole kindel, kas kiirrongid suudavad seal kiirusel 240 kilomeetrit tunnis sõita, nagu Rail Balticu puhul on ette nähtud.

Euroopa Parlamendi transpordikomitee esimees Michael Kramer väljendas Balti riike külastades pahameelt kolme riigi võimetuse üle ressursse koondada.

"Peame Balti riike koostööle survestama, sest see on jätkuvalt Euroopa projekt, mida rahastatakse Euroopa maksudest. Nüüd peame aruteluga lõpule jõudma ja ehitamist alustama," sõnas ta.

Leedu asetranspordiminister Arijandas Šliupas vastas sellele aga, et liikmesriike ei saa ähvardada ega survestada kokku leppima.

"Debatt erinevate dokumentide üle jätkub. Me jõuame sellega lõpule õigeks ajaks. Ma ei näe mingit ohtu, et raha raisku läheks," sõnas Šliupas.

Kuna augustikuine kohtumine suurt edasiminekut ei toonud, kohtuvad Eesti, Läti ja Leedu esindajad Tallinnas ülehomme uuesti.

"Kui 7. septembril projektide rahastamise ja elluviimise aluskokkulepet ei sõlmita, hoian hinge kinni ja eks näis, mis seejärel juhtub," ütles RB Raili juhatuse esimees Baiba Rubesa.

Rail Baltic on ELi üks prioriteetseid projekte. Raudtee peaks valmima 2025. aastaks ning ühendus Varssaviga 2030. aastaks.

Euroopa Komisjoni andmetel on projekti kogumaksumus 5 miljardit eurot, millest 85 protsenti tuleb Euroopa Liidult ja 15 protsenti projekti puudutavatelt liikmesriikidelt.

Toimetas
Karin Koppel

Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Samal teemal

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Kommenteerimine on lubatud registreeritud kasutajatele!Olete sisseloginud kui {{userAlias}}
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Autendi ja kommenteeri ID-kaardiga.
Lisa uus kommentaar

Täna ETV2-s

Teemaõhtu: Evald Hermaküla 75

Pühapäeval alates 19.30

täna vikerraadios

foto
Töövari. Helena Tulve
Täna 10:10

Sel nädalal on Urmas Vadi helilooja Helena Tulve töövari.

Kuulake 4. detsembril kell 10.10.

R2 aastahiti hääletus