Padar: praamiliikluse varuplaan on paigas aasta lõpuni
TS Laevade juhatuse liige Kaido Padar kinnitas, et ettevõttel on praamiliikluse varuplaan olemas aasta lõpuni ning ta ei muretse, mis 1. jaanuarist saama hakkab, sest aasta lõpuni on jäänud veel 2,5 kuud, et uued laevad tehastest kätte saada.
TS Laevade juhatuse liige Kaido Padar ütles Vikerraadio saates Uudis+, et lähipäevil oodatakse Türgi Sefine sadamast infot, millal võiks Leigeri uus üleandmise katse toimuda. Esimene katsetus tehti septembri viimasel nädalal, kuid tellija polnud nõus laeva veel vastu võtma.
"Kuna laevu tehakse aastakümneteks ja nad peavad olema kvaliteetsed ja turvalised - merenduses on üks väga oluline märksõna turvalisus - , siis tegelikult see ongi oluline. Kui kõik vead saavad ära pandadatud, siis see laev asub teele. Peame siin arvestama 21 tööpäevaga ja siis see laev jõuab Eestisse," selgitas Padar. "Kindlasti ei ole mõtet Leigeri puhul rääkida kuupäevast 15. detsember - mina sellist kuupäeva ei tea," lükkas Padar tagasi Eesti Päevalehe tänase spekulatsiooni.
Ta lisas, et kaikatsetuste järku on jõudnud ka Poola tehases ehitatav Piret. Padar selgitas, et tänapäeva laevad on nii tehniliselt arenenud, et kogu laeva juhitakse kaptenisillalt, mitte enam masinaruumist, mistõttu ei saa ohutuses järeleandmisi teha, kuid Türgi tehases ehitatava Leigeri vastuvõtmist segavad justnimelt vead juhtimisseadmetes.
"Me peame saama selle laeva, mille me reaalselt tellinud oleme. Me ei aja pilli lõhki, kuid tahame saada seda kaupa, mida me tellinud oleme," ütles Padar. "Varuplaan on paigas aasta lõpuni, sinna on veel 2,5 kuud minna."
Padar oli laevade hilinemise suhtes optimistlik. Ta ütles, et ekspertide sõnul on see pigem tavapärane, et laevaehitus 3-6 kuud üle võib minna, kuid iga üleaja ehitatud päeva eest makstakse neile laevaehitaja poolt suuri trahvisummasid, mis aitavad neil eelarvet tasakaalus hoida.
Padar kinnitas, et kuna neil on pangagarantii, siis juhul, kui Poolas ehitatav laev kindlaks kuupäevaks valmis ei saa, tekib neil õigus leping katkestada ja kogu ettemaks tagasi saada. "Kõik riskid on maandatud," rõhutas Padar. "Äkki ikka mõni uus laev tuleb ära lähikuul," jäi ta optimistlikuks.
Ta lükkas tagasi ka väite, nagu oleks mõnest teisest tehasest saanud laevad soodsamalt tellida. "Ei vasta tõele. nelja pakkuja seast valiti ikkagi reaalselt odavaimaid pakkumisi - need olid Türgi ja Poola. Teiste firmade pakkumised olid tunduvalt kallimad," ütles TS Laevade juht, kes on näinud Tallinna Sadama eelmiste juhtide Allan Kiili ja Ain Kaljuranna juhtimisel tehtud hanke pakkumisi.
Toimetaja: Merilin Pärli