Analüütik: hinnad langevad väliskeskkonna mõjul
Statistikaameti andmetel langesid hinnad septembris eelmise kuuga võrreldes 0,6 protsenti ning aastases võrdluses suurenes hinnalangus 0,3 protsendilt 0,7 protsendini.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna analüütik Kristjan Pungas märkis, et sarnaselt varasematele kuudele on tarbijahindade peamine mõjutaja väliskeskkond.
"Vaatamata naftahindade stabiliseerumisele kütuse odavnemine tanklates jätkus. Põhjuseks asjaolu, et jaehindadesse jõuavad naftahinna liikumise mõjud viitajaga," kommenteeris analüütik.
Nafta on aastaga odavnenud pea kaks korda ning selle mõjul on mootorikütuste hinnad langenud 18 protsenti. Ka euroalas süvenes septembris energiahindade langus ning tarbijahinnad olid sarnaselt aasta algusele taas languses.
Toiduhindade languse taga oli aiasaaduste hooajaline odavnemine, kuid erinevalt möödunud aastast toimus see Pungase sõnul kuu aega varem.
Alates septembrist saavad tasuta kõrgharidust kolme õppeaasta tudengid. Välisturistide vähesuse tõttu on majutuse hinnad sel aastal olnud languses, mis süvenes septembris veelgi ja ulatus 11 protsendini.
Kommertspankade teenustasud tõusid ligi kümnendiku võrra, kuid nende tasude väikese osakaalu tõttu on hinnatõusu mõju tarbijahindadele väike.
"Hinnad peaks väiksele tõusule pöörduma aasta lõpus madala võrdlusbaasi mõjul, kuna nafta hind odavnes kiirelt eelmise aasta lõpukuudel," prognoosis analüütik.
Eesti Panga teatel on tarbijahindade statistika viimastel kuudel silma paistnud sellega, et tööstuskaupade hinnad on aasta võrdluses langenud, samal ajal kui euroalal tööstuskaupade hinnakasv kiirenes. See tulenes peamiselt mootorsõidukite järsemast hinnalangusest, kuid ka riiete ja jalatsite hinnakasv oli Eestis tavapärasest väiksem.
"Üheks põhjuseks võib olla uute kaubanduspindade lisandumine ja konkurentsi suurenemine. Kuigi ka e-kaubandus kasvab kiiresti, on postimüügi käive veel väike ja moodustab tööstuskaupade müügist vaid ligikaudu 4%. Interneti laialdase kättesaadavuse tõttu kasvab jõudsalt nende inimeste arv, kes on viimase aasta jooksul midagi internetist ostnud," märkis keskpanga ökonomist Rasmus Kattai.
Toimetaja: Priit Luts