Minister Palo ei välista võimalust muuta praamihanke tingimusi
Saaremaa Laevakompanii tegi majandusministeeriumile ettepaneku mandri- ja suursaarte vaheliste parvlaevaliinide riigihange tingimusi muuta, sest need nõudmised ei ole realistlikud. Minister Urve Palo ei välista hanketingimuste muutmist, kuid peab seda väga keeruliseks.
"Hanketähtaeg on 15. september ja enne sellel teemal ma spekuleerida ei taha ja ei tohigi," ütles majandus- ja taristuminister Urve Palo ERR-i raadiouudistele. Hankedokumendid võttis Palo sõnul välja viis firmat.
Saaremaa Laevakompanii juht Tõnis Rihvk saatis Palole kirja, milles soovitab muuta mandri ja saarte vaheliste parvlaevaliinide riigihanke tingimusi.
Saaremaa Laevakompanii toob kirjas välja mitu probleemi. Muu hulgas väidab ettevõte, et 2016. aasta oktoobriks pole neil võimalik ehitada neljandat parvlaeva. Teiseks, riik tahab jätta endale võimaluse osta hanke võitnud ettevõttelt laevad 10 aasta pärast välja. Saaremaa Laevakompanii hinnangul on aga müügilepingu projekt kallutatud, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Kas Saaremaa Laevakompanii esitab viidatud murekohtadele vaatamata oma pakkumise või loobub sellest, ei ole teada. "Aktuaalse kaamera" küsimustele vastuseks saadetud e-kirjas märkis ettevõte, et ei pea korrektseks hankega seonduvaid küsimusi enne selle lõppu kommenteerida.
Rihvki kiri tuli Palo sõnul väga hilja, sest hanketähtajani on jäänud väga vähe aega. "Tema on ka ainukene viiest, kes on sellise kirja saatnud," täpsustas Palo.
Seda, kas hanketingimusi üldse on võimalik nii hilja muuta, ei osanud Palo praegu öelda. Ta ütles, et hanketingimuste muutmine on väga-väga keeruline, kuid ei välistanud siiski seda võimalust. "Me kindlasti analüüsime ja ma ei ütle täna veel, millise otsuse me teeme, aga see ei ole lihtne," ütles Palo.
"Katki ei ole kindlasti midagi, sest meil on praeguse lepingu lõppemiseni aega üle kahe aasta ja võimalusi on mitmeid," ütles Palo.
Kui esmaspäeval peaks selguma, et pakkujaid ei ole, siis seaduse järgi on ministeeriumil mitmeid võimalusi, näiteks kuulutada välja uus hange või asuda läbirääkimistesse.
Laevandussektoris on Palo sõnul üsna tüüpiline, et parim pakkumine saadakse läbirääkimistel. "Selles ma olen täiesti kindel, et aastal 2016. praamiühendus vähemalt praeguses mahus jätkub," märkis Palo.
Juunis kuulutas Tallinna Sadama tütarfirma TS Laevad OÜ välja hanke, leidmaks nelja uut või kasutatud praami selleks, et osaleda majandusministeeriumi korraldataval parvlaevade operaatori leidmise hankel. Tallinna Sadama hange ei õnnestunud, kuna sinna ei laekunud hanketingimustele kvalifitseerunud pakkujaid.
Riigile kuuluval Tallinna Sadamal läheb aga hankel osalemine raskeks. Tallinna Sadama enda korraldatud hange parvlaevade leidmiseks lõppes nii, et ühtegi pakkumist ei tehtud. Nüüd peab ettevõte otsekõnelusi tehaste ja laevaomanikega, kuid 15. septembrini on jäänud vaid loetud päevad.
"See on keeruline. Ja ega me oleme endale aru andmas, et ilmselt me täna ikkagi sinna konkursile ei suuda minna," ütles "Aktuaalsele kaamerale" Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil.
Palo ütles, et Tallinna Sadam on lubanud asuda läbirääkimistesse võimalike laevaehitajatega. "Kas nad tulevad esmaspäeval hankele või kui peaks hange ebaõnnestuma, jätkame Tallinna Sadamaga hiljem läbirääkimisi, muu hulgas lisaks teistele pakkujatele," rääkis Palo.
Kui läheb nii, et hankele esmaspäevaks ühtegi pakkumist ei esitata, tuleb ministeeriumil otsustada, kas korraldada uus hange või asuda ettevõtetega läbirääkimistesse.
"Me siis otsustame. Väga tõenäoline, kui peaks juhtuma, et ühtegi pakkujat ei tule, on läbi rääkida ja siis otsustada. Kui läbirääkimised annavad tulemusi, siis ... Aga ma teen selle otsuse lõplikult nädala algul," ütles Palo.
Toimetaja: Marju Himma, Heikki Aasaru