ERR Brüsselis | Saadik: autode hädaabikõne süsteemi võidakse kasutada jälitamiseks
Kolme aasta pärast peavad Euroopas müüdavad uued autod liiklusõnnetusse sattudes ise häirekeskusesse helistama. Euroopa Parlamendis eile vastu võetud otsus seab autotootjatele kohustuse varustada sõidukid eCall süsteemiga, mis peaks päästma iga kümnenda täna liikluses hukkuva inimese elu. Mõned europarlamendi saadikud hoiatavad võimaliku jälitusohu eest.
Euroopa Liidu teedel hukkus möödunud aastal ligi 26 000 inimest. Kui autod oleksid ise kiirabisse helistanud, võinuks see päästa pea kaks ja pool tuhat elu, leiab Euroopa Komisjon.
Euroopa Parlament otsustas, et hiljemalt 2018. aasta 31. märtsist peavad Euroopas müüdavad uued sõiduautod tõsise liiklusõnnetuse korral, mille käigus avaneb turvapadi, häirekeskusega automaatselt ühendust võtma. Lisaks sõiduki asukohale edastab eCall-i nimeline süsteem auto tüübi, kasutatava kütuse, õnnetuse toimumise aja ja sõidukis olevate isikute arvu.
Euroopa Komisjoni põllumajandusvolinik Phil Hogan ütles, et hilinenud või ebatäpse informatsiooni tõttu läheb kaduma ülitähtis aeg. "See aeg võib tähendada elu või surma. Euroopa hädaabikõne eCall arendati välja selle probleemi lahendamiseks."
Kuigi automaatse teavitussüsteemi toetajad väidavad, et eCalli puhul kehtestatakse ranged andmekaitsereegleid, mistõttu saab auto oma asukoha ja muu informatsiooni välja saata üksnes pärast õnnetusse sattumist, leiab Saksamaa roheliste saadik Jan Philipp Albrecht, et eCall peaks olema vabatahtlik.
"Selles karbis on mobiiliühendus. Isegi kui sellest pidevalt andmeid ei saadeta, on need seal olemas. Kui seadusandja otsustab selle info kätte saada, siis on selle järgi võimalik teada, kus auto asub. Nii et see on sügav tungimine privaatsusesse ja me peaksime olema väga ettevaatlikud, et me ei avaks nii Pandora laegast, jälitades iga autoomanikku kõikjal kuhu ta läheb," hoiatas Albrecht.
Euroopa Komisjoni eesmärk on vähendada liikluses hukkunute arvu kümne aastaga poole võrra.
Toimetaja: Sven Randlaid