Soomes alla kukkunud lennukiga sarnane sõiduk hakkab ka Eesti langevarjureid vedama
Soomes Jämijärvil eile juhtunud lennuõnnetuses hukkus täpsustatud andmetel kaheksa inimest, eluga pääses kolm, neist üks oli piloot, õnnetuse põhjused on esialgu ebaselged. Sama tüüpi lennuk peaks juba sel suvel hakkama sõidutama ka Eesti langevarjureid.
Inimesi, kes Jämijärvi lennuõnnetust pealt nägid, hämmastas vaikus. Lennuk pöörles ja põles, ei mingit müra, kuni see vastu maad kukkus ja siiski kerkis vaid suitsusammas, vahendas "Aktuaalne kaamera" kohalike elanike Soili ja Hannu Kollani sõnu Helsingin Sanomatele.
Lennukivrakk oli leekides, kui päästjad õnnetuspaigale jõudsid ja üks pääsenud langevarjur lennukivrakist umbes 100 meetri kaugusel.
Õnnetuskoht ise jääb aga vaid kahe kilomeetri kaugusele vabaajakeskusest. Traagilist pühapäeva meenutavad seal lennukivrakk, osaliselt puu külge keerdunud langevari, põlenud puud ja maapind.
"Praegusel hetkel on seal loomulikult vaikne, õnnetuskohta valvatakse ja vaid lennukivrakk on sündmuskohal," ütles Soome lennuturvalisuse ameti uurimisjuht Ismo Aaltonen.
Lennuk kukkus alla nelja kilomeetri kõrguselt. Kolmel inimesel, nende hulgas lennuki piloodil õnnestus langevarju abil lennukist välja hüpata.
Täna on uurijate valduses kiivrikaamerate salvestised, kas neist aga ka Soome viimaste aastate rängima lennuõnnetuse põhjuste väljaselgitamisel abi on, on vara öelda.
"Meil on kolm peamist uurimisliini. Esiteks vraki uurimine, kas sellel puuduvad mingisugused osad, teiseks ülekuulamised, nii pealtnägijate kui ka nende inimeste, kes sellest õnnetusest pääsesid ning kolmandaks igasuguse pildimaterjali läbi vaatamine," selgitas Aaltonen.
Tampere langevarjurite klubi asutajaliige Veikko Korhonen ütles Helsingin Sanomatele antud intervjuus, et kõige tõenäolisemalt võis õnnetuse põhjustada ootamatu tuulehoog, mis viskas lennukist välja hüpanud langevarjuri vastu lennuki sabaosas paiknevat kõrgustüüri, see purunes ja lennuk kaotas juhitavuse.
Ühest, lennuki küljest eraldunud osast räägivad ka õnnetust maapinnalt pealt näinud inimesed.
Politsei sõnul on aga üks ellujäänutest neile mõista andnud, et tegemist võis olla hoopis lennuki tehnilise rikkega.
"On rida võimalikke põhjuseid, näiteks mingisugune tehniline rike ja siis on rida põhjuseid, mis võivad olla seotud langevarjurite tegevusega. Näiteks üks võimalik põhjus võib olla see, et kellegi langevari jäi kuhugi taha ja muutis lennuki juhitamatuks," selgitas Eesti langevarjuklubi presiednt Anton Sigal.
Tegemist oli Comp Air 8 tüüpi Soomes kokku pandud lennukiga, mis sai ehitusloa 2005. aastal. Täpselt samasugust lennukit ootab USAst täna endale ka Eesti langevarjuklubi.
"Tegemist on lennukiga, mis on ehitatud spetsiaalselt langevarjuhüpete jaoks, see on hästi kerge ja suure mootoriga. Soomes on seda tänaseks kasutatud ohutult viis aastat. Mis seal täpselt juhtus, me ei tea. Kui see põhjus peitub mingisuguses tehnilises rikkes või disainiveas, siis tuleb kindlasti võtta vastavad meetmed ette kuni sinnani välja, et mitte kasutada seda lennuki tüüpi," rääkis Sigal.
Toimetaja: Merili Nael