Rõivas vabandas valitsuse pressikonverentsil
Peaminister Taavi Rõivas vabandas valitsuse pressikonverentsil inimeste ees, kes võisid tema intervjuu pealkirjast saada aru, nagu soovitaks peaminister kütuseaktsiisi mõju leevendamiseks osta endale ökonoomsem auto.
Peaminister ütles, et tal on kahju, et väljaütlemist, kus ta rõhutas viie sendi mõju ülehindamist, pealkirjades lihtsustati, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"See, kui tekkisid pealkirjad, kus minu otsetsitaadiks pandi, et ma ütlen maainimestele, et ostke säästlikum auto, siis selliste tõlgenduste pärast on mul küll südamest kahju ja ma vabandan, et see inimesi kindlasti häiris. See häiris ka mind," kõneles Taavi Rõivas.
"Ma rõhutan, et sellises sõnastuses ma seda ei öelnud ja sellist sõnumit ei ole ma soovinud anda ja nendest pealkirjadest võis lugeda välja väga erinevaid ebameeldivaid iseloomuomadusi, mida minul minu enda teada kindlasti ei ole," lisas peaminister.
Peaminister Taavi Rõivase sõnul pole kütuseaktsiisi tõus nii ebameeldiv, kui näiteks automaksu kehtestamine, mis oleks valitsuse alternatiiv kütuseaktsiisi tõusule.
Opositsioonilise Keskerakonna aseesimees Kadri Simsoni sõnul toob kütuseaktsiisi tõus olenemata valitsusliidu põhjendusest kaasa hinnatõusu, mis nullib ära toetuste tõustust loodetud kasu.
Rõivas ütles kütuseaktsiisi reaalsest mõjust rääkides, et ühelt poolt on tegu siiski keskkonda saastava tarbimisega ning aastaid on kehtinud printsiip, et keskkonda saastav tegevus ei peaks odavamaks minema.
Viimased aastad olid erandiks majanduskriisi ja naftahinna tõusu tõttu. Nüüd on nafta hind pikemat aega alanenud, kuigi viimasel ajal on see dollari ja euro kursi tõttu jälle tõusnud.
"Kõik need muutused, mis tulevad kas nafta hinna alandamisest või dollari ja euro vahelise kursi muutusest on suurusjärgus 5-6 korda suuremad kui see aktsiisitõus, millest valitsuses on juttu olnud kui katteallikast väga olulistele lubadustele. Sealhulgas lastetoetuste tõusule, tööjõumaksude langetamisele ja veel mitmetele muudele olulistele asjadele," kõneles peaminister Taavi Rõivas.
Rahandusminister Sven Sester selgitas, et koalitsioonileppes lubatu elluviimine läheb järgmisel aastal maksma 80 miljonit ja nelja aasta pärast peaaegu 400 miljonit eurot. See raha jääb inimestele kätte, kuid kate sellele rahale tuleb leida.
"Selle valitsuse nägemus läbi selle koalitsioonilepingu on selles, et vaadates maksumuudatusi, siis soovitakse sellist sissetuleku ja vara maksustamist - seda rakurssi viia pigem üle tarbimise, saastamise ja pahede maksustamisele. Seda tuleb vaadata kompleksselt," märkis Sester.
Keskerakonna aseesimees Kadri Simson tõdes, et kütuseaktsiisi tõus toob kaasa kõikide hindade tõusu.
"Hinnad lähevad kallimaks ja selle võrra laekub eelarvesse rohkem ka käibemaksu. Nii et mõneti võibki seda näha valitsuse soovina kiirendada hinnatõuse, sest see aitab täita riigieelarvet. Teisalt, mida see inimesele tähendab - lubatud lastetoetused nullitakse ära. Ühe käega antakse, aga kahe käega võetakse iga kodaniku taskust tagasi," rääkis Keskerakonna aseesimees Kadri Simson.
"Selge on see, et kütuse hinna tõusul on mõju ka teistele kaupadele ja teenustele. Aga ka see mõju ei ole sedavõrd traagiline, nagu seda on kohati püütud näidata. Me räägime umbes veerandi protsendi suurusest mõjust tarbijahinnaindeksile tervikuna," leidis Rõivas.
Kui peaminister nimetab ühe alternatiivina automaksu, siis arvab Kadri Simson, et ära võiks jätta näiteks Reformierakonna lubatud sotsiaalmaksu alandamise 1% võrra. Sotsiaalmeedias on asutatud kütuseaktsiisi tõstmise vastaseid koondavaid gruppe, kes kavandavad protestiaktsioone Facebookis loodud üritusele ""Ei" kütuseaktsiisi tõusule!" on end osalejaks märkinud juba üle 50 000 inimese.
Toimetaja: Liis Velsker