Sõidujagamisteenuse eelnõu pooldajad kinnitavad, et taksondust ja kokkuleppevedu ei võrdsustata, taksojuhid tunnevad end eiratuina
Riigikogus läheb täna esimesele lugemisele sõidujagamisteenust ehk kokkuleppevedusid seadustav eelnõu. Eelnõu algatasid veebruaris 26 riigikogu liiget eesmärgiga kehtestada miinimumnõuded kokkuleppevedude pakkujatele ja elektroonilisele kokkuleppevedude süsteemile, vahendasid ERR-i raadiouudised.
Valitsus on andnud eelnõule põhimõttelise heakskiidu. Riigikogu majanduskomisjoni esimehe Toomas Kivimägi sõnul oleks mõistlik kokkuleppeveod seadusega reguleerida, sest taoline teenus on juba Eesti turul olemas.
Ta lisas, et eelnõu sätestab muu hulgas, et sõidujagamisteenuse pakkumine peab toimuma üksnes elektroonilise platvormi kaudu.
"See on ka Uberi ja Taxify põhiseisukoht. Siin ongi üks põhiline komponent, mis eristab teenust klassikalisest taksoteenusest: üksnes läbi veebiplatvormi on võimalik tellimusi saada ja osutada," rääkis Kivimägi. Ta selgitas, et see välistab Uberi ja Taxify juhtidel nt peatusest või kino juurest klientide peale võtmise. "Üksnes läbi elektroonilise platvormi esitatud tellimused annavad õiguse teenust osutada."
Kivimägi lisas, et eelnõu eesmärk ei ole kindlasti võrdsustada taksondust ja kokkuleppevedu. Ta tõi muuhulgas näiteks, et kokkuleppeveo teenuse klient saab teenuse maksumuse teada enne, kui kinnitab tellimuse.
"Kuigi see on veel diskussiooni küsimus, oleme näinud ette, et kokkuleppevedusid saab osutada autoga, millel ei ole tavalise takso tundemärke, et neid eristada. See on inimese valik, [mida kasutab.]" märkis Kivimägi.
Lisaks ei tohi kokkuleppeteenust pakkuvad autod sõita ühistranspordi rajal, sest neil ei ole taksotunnused. "Kindlasti ei saa taksondusel ja kokkuleppevedude teenustel olema samad standardid," kinnitas Kivimägi.
Taksojuhtide liidu juhatuse liige Lembit Poolak ütles, et seaduse muutmisel tuleks arvesse võtta ka nende arvamusi.
Seda tema sõnul seni tehtud ei ole ning seetõttu korraldab liit keskpäeval Toompeal meeleavalduse.
"Kui eelnõu on esimese lugemise läbinud, peame taksojuhtidega tõsiselt mõtlema, milliseks tahame, et taksondus 10 või 15 aasta pärast muutuks, milline oleks taksojuhi roll. Kas ta peaks midagi teisiti tegema ja kuidas oleks ta kaitstud ebanormaalse konkurentsi eest," rääkis Poolak.
Jagamismajanduse ettevõtete esindajad on omakorda teatanud, et korraldavad kell pool kümme toetusavalduse riigikogule.
Majanduskomisjon on lubanud juba varem kokkuleppevedude seadustamise arutelusid jätkata, kaasates huvigruppe ja valitsusasutusi. Eelnõu muudatusettepanekute tähtajaks on määratud 10. mai.
Vaata ka samateemalist "Terevisiooni" intervjuud artikliga liidetud videost.
Toimetaja: Greete Palmiste